Friday, March 27, 2009

kata2 yg mbunuh& kata2 yg merangsang

Sekelompok kodok sdg bjln2 melintasi hutan. Malangnya, 2 di antara kodok tsebut jatuh ke dlm sebuah lubang. kodok2 yg lain mengelilingi lubang itu. ketika melihat betapa dlmnya lubang tsebut, mrk bkata pd kedua2 kodok itu supaya lebih baik mati.

kedua2 kodok tsebut tidak mpedulikn komentar2 itu dan terus mcuba lompat keluar dr lubang itu dgn segala kemampuan yg ada. Manakala kodok2 lain tetap menyuruh mrk bhenti melompat dan lebih baik mati shj.

Akhirnya, salah satu dr kodok itu mdengarkan kata2 kodok lain, lalu menyerah. Dia tjatuh da n mati. Dia tjatuh dan akhirnya mati. Manakala kodok yg lagi satu pula tidak putus asa dan terus cuba melompat. Sekali lagi kodok2 lain semuanya bteriak padanya agar bhenti berusaha dan baik mati sahaja. Tetapi kodok itu berusaha lebih bsungguh2 lagi dan akhirnya bjaya.

Akhirnya dgn satu lompatan yg hebat, dia sampai ke atas. Kodok yg lain semuanya berasa takjub dan kagum dgn semangat kodok tsebut. Lalu kodok2 itu btanya, "Apa kau tidak dengar teriakan kami?" Lalu, kodok itu(dgn mbaca gerakan bibir kodok2 itu) mjelaskn, bahawa ia sebenarnya pekak lagi tuli.

Rupa2nya, semasa berada dlm lubang tadi, kodok yg tuli itu menyangka bhw semua kodok2 lain telah mberikn semangat kpdnya.

Apa yg dpt kita pelajari dr kisah di atas?

Dlm kehidupan ni, ada 2 jenis kata2. Pertama, adalah kata2 yg mberi saranan, galakan dan mbina hidup. Inilah kata2 yg positif. Kedua, kata2 yg blh mbunuh semangat, malah mbunuh kt. inilah kata2 yg sering kt dengar sebenarnya, dlm kehidupan sehari-hari. oleh itu, didiklah diri dgn kata2 yg positif spy kt sntsa bfikiran tbuka dlm apa jua keadaan. org sekeliling kt juga akan rasa seolah2 hdp ini byk peluang dan ruang.

jgn dgr apa org kata, sekiranya kt dpt kesan bhw itu kata2 yg mbunuh. cth; seseorg sdg gagal dlm sesuatu, lepas tu ada org kata;"tu la engkau, sape suruh malas blaja, malas nk usaha, aku dah bgtau ko tak nk dgr nasihat aku dulu. padan muka, skrg rasalah akibatnya". inilah yg biasa kt dgr, tak kira sama ada drp ibubapa, guru, rakan atau musuh. atau.. sesiapa shj disekeliling kt.

kata2 positif pula, akan bkata; "takpe, akan dtg kt tingkatkn usaha lg. kn kt dah cuba dulu. skrg dah tahu, jd nnt kt tambah lg usaha2 lain. ini takdir Allah, kt usaha. Dia menentukn. Apa yg pntg, mulai skrg kt tanam azam baru dan laksanakn nya." atau... nah, ambil ni sbg hadiah pmulaan. wpn kurg bjaya, takpe. nnt cuba lg. sy akn bg hadiah yg lebih baik!atau.. awak bkn cerewet, tp awak teliti orgnya. awk sntsa mahu yg tbaik utk kehidupan awak. atau.. "awak bkn menyusahkn org. Bila awak minta bantuan mrk, mrk rasa dihargai apabila ada org yg mahu meminta ptolongan dr mrk." oo... budak tu bkn nakal, tp dia nk phatian org. Budak mcm tu, biasanya mmg panjang akalnya, nnt dah besar msti bijak orgnya. dia tak duduk diam, sb dia aktif dan otaknya sntsa bfikir." oo.. baby tu selalu nangis bknnya apa, dia nk manja dgn ibunya lebih.. biasalah budak2.." " oo bagus ye kamu, blh la buat yg lain pula.

lihatlah katak yg mati, krn mdengar kata2 yg negatif akhirnya dia "mati katak". oleh itu, aku sarankan, kalau ada je kengkawan yg suka memampuskn kita, kita jauhi dia. wat do no jela.. penah aku hadapi situasi cmtu. aku tgh dlm kesulitan, tension, dan byk problem. takde sape nk bantu. then, tetiba ada la member yg bg kata2 yg mbunuh aku. aku trasa thina bila dgr kata2nya btubi2 menikam aku. akhirnya aku tekad, off je hp n elak drp dia. sbb aku rsa aku akan terus mati on time je.. kalau aku terus mdengar. bila aku tbaca kisah katak ni, aku dpt rasakan bhw tindakan aku tu la yg tbaik.

ingtlah, antara mbebel, dan bg nasihat or tegur org.. adalah 2 pkara yg bbeza. kdg2 ibu bapa, guru2, rakan2 suka mperlekehkn usaha dan buah pikiran kt. malah stp hari mesti ada org yg akan bkata negatif. cth; "alah.. ko tu kalau mak bg buku byk2 pn bukan ko nk buat, bkn ko nak baca." "hah, buku yg beli dulu dah abis baca, ke? yg tu blm abis, dah nk beli yg baru." "ko ni byk sgt memilih, kang last2 tak beli. benda mudah pn jd ssh." herm.. mcm2 lagi..

No comments: