salam kasih sayang..
sedikit coretan dari saya.. mengenai Teori Albert Bandura juga dikenali sebagai teori Bandura.
Menurut Albert Bandura, kanak2 belajar sesuatu perkara melalui pemerhatian. Contoh mudah; kanak2 tgk cite ultraman,kemudian cuba jadi macam ultraman..buat gaya ultraman..
bagaimana aplikasi teori ini?
setiap teori mesti dipraktikkan, sb tujuan teori diwujudkan,atau dikaji adalah utk diaplikasi. para pemikir dan pengkaji bersusah payah utk memahami bagaimana kanak2 atau seseorg itu mempelajari sesuatu. tetapi, dgn hadirnya Islam..sebenarnya hal ini telah lama disediakan oleh Nabi kita sendiri. iaitu Nabi menggunakan konsep qudwah hasanah atau role model dirinya supaya menjadi contoh teladan yg baik. pendek cerita, kalau guru atau ibu bapa berkelakuan baik,maka anak2 akan meniru gaya mereka.tak mustahil kalau kita tgk kanak2yg petah bercakap, ibu atau bapa atau penjaganya adalah seorang yg talkative(peramah,banyak cakap).
malah,ada kanak2yg dijaga oleh orang Indon, akan bertutur seperti org Indon. secara mudah, ini hanya merangkumi aspek pertuturan.kalau dilihat aspek lain..seperti kelakuan, sifat peribadi,..maka secara xlangsung akan terikut2. contohnya,pemarah.. pendendam.. kalau kanak2 selalu dimarahi dan ditengking2..dirinya juga akan jadi garang..
peranan guru?
pertuturan :guna bahasa yg jelas,perkataan yg baik
perwatakan :lemah lembut,penyayang, berbudi bahasa, peramah..segala yg positif
pengajaran:menggunakan tulisan yg cantik supaya murid tulis cantik,cekap guna ICT dan cekap serta mahir guna bahan bantu mengajar supaya murid lebih cekap dan tidak slow semasa belajar
inilah sedikit perkongsian utk kali ni.wassalam..
seterusnya teori pembelajaran lain..akan menyusul kmdn..
sedikit coretan dari saya.. mengenai Teori Albert Bandura juga dikenali sebagai teori Bandura.
Menurut Albert Bandura, kanak2 belajar sesuatu perkara melalui pemerhatian. Contoh mudah; kanak2 tgk cite ultraman,kemudian cuba jadi macam ultraman..buat gaya ultraman..
bagaimana aplikasi teori ini?
setiap teori mesti dipraktikkan, sb tujuan teori diwujudkan,atau dikaji adalah utk diaplikasi. para pemikir dan pengkaji bersusah payah utk memahami bagaimana kanak2 atau seseorg itu mempelajari sesuatu. tetapi, dgn hadirnya Islam..sebenarnya hal ini telah lama disediakan oleh Nabi kita sendiri. iaitu Nabi menggunakan konsep qudwah hasanah atau role model dirinya supaya menjadi contoh teladan yg baik. pendek cerita, kalau guru atau ibu bapa berkelakuan baik,maka anak2 akan meniru gaya mereka.tak mustahil kalau kita tgk kanak2yg petah bercakap, ibu atau bapa atau penjaganya adalah seorang yg talkative(peramah,banyak cakap).
malah,ada kanak2yg dijaga oleh orang Indon, akan bertutur seperti org Indon. secara mudah, ini hanya merangkumi aspek pertuturan.kalau dilihat aspek lain..seperti kelakuan, sifat peribadi,..maka secara xlangsung akan terikut2. contohnya,pemarah.. pendendam.. kalau kanak2 selalu dimarahi dan ditengking2..dirinya juga akan jadi garang..
peranan guru?
pertuturan :guna bahasa yg jelas,perkataan yg baik
perwatakan :lemah lembut,penyayang, berbudi bahasa, peramah..segala yg positif
pengajaran:menggunakan tulisan yg cantik supaya murid tulis cantik,cekap guna ICT dan cekap serta mahir guna bahan bantu mengajar supaya murid lebih cekap dan tidak slow semasa belajar
inilah sedikit perkongsian utk kali ni.wassalam..
seterusnya teori pembelajaran lain..akan menyusul kmdn..
No comments:
Post a Comment