Friday, March 6, 2009

suamiku sudah pulang



alhamdulillah syukur pd Allah, penantianku lebih kurg 5 bln akhirnya berakhir. Suamiku br je td smpi KLIA, dgn brg2nya yg agak sarat 70kg. Aku tak dpt jemput suami di KLIA memandangkn aku harini mengajar. sekolah berakhir jam 12.30tghri, manakala suamiku smpi di KLIA jam 1ptg. Cuma, mama n abah(mertuaku) yg ke sana menyambut kepulangan satu2nya anak lelaki mrk.
Kali ni aku tak bt apa2 psiapan utk kepulangan suami, krn aku agak kurg sht. Aku br je sembuh dr demam chicken pox dan kini masih batuk2 kokol n selsema. Dal lama aku tak skt, kali ni kene mcm2 siap bpakej. Namun, alhamdulillah aku dpt ke sekolah mcm biasa n mengajar. Wpn suara agak tgelam timbul, mujur ada guru jqaf lain membantu.
Sistem pengajaran j-QAF ni sgt mudah. Aku ngaja darjah 1 dan 5 shj. Mengajar cuma subjek jawi dan Quran. Dlm tempoh 6 bln ptama(Jan-Jun), kami hanya perlu mengajar 2 subjek ni shj kpd murid2. Aku ngaja Iqra' 1-6 kpd murid darjah 1. Bila murid masuk darjah 2, mrk dah blh baca Quran. Bln Julai ni mrk tukar silibus. Mrk akan blaja subjek ulum syariah spt akidah, akhlak, ibadah, sirah dll. Buku Iqra' cuma ada 6 jilid. Jd, bln Jan - Jun setiap bln mesti habis 1 jilid. Manakala murid darjah 2-6 mrk mula baca al-Quran dan akan khatam bila darjah 6. Iniah matlamat j-QAF. Mperkasakan Pendidikan Islam.

Guru j-QAF adalah guru yg mbantu guru Pendidikan Islam yg sememangnya telah lama bkhidmat sblm dtgnya prog j-QAF ni. Pelaksanaannya pula, 1 org guru Pen Islam akan bsama 2 org guru j-QAF di dlm 1 kelas semasa proses pengajaran n pembelajaran. Maknanya 3 org guru, akan mengajar 1 kelas bsama2. Murid biasanya dibahagikn kpd 3 kumpulan mengikut tahap pencapaian mrk. Ini spy dpt mbantu murid yg keciciran atau ketinggalan dlm pljrn. Prog j-QAF ni byk manfaatnya. Murid yg tak mampu sekolah KAFA atau sekolah agama, mrk tetap dpt blaja mengaji, mengenal jawi, blaja B.Arab dan fardhu ain. Malah, kem Bestari Solat juga turut diadakan utk mengukuhkn pemahaman dan mbolehkn murid blaja cara menunaikan solat dgn betul.
Berbalik kpd kepulangan suamiku, in sya Allah dia juga akn memohon j-QAF. Aku dah pn isi borang online utk suamiku. Dia akan mduduki peperiksaan btulis(Math,BI,BM,dan syakhsiah guru) pd 28hb Mac ni. Sekiranya lulus, dia akan temuduga secara individu n bkumpulan. Ujian mbaca al-Quran dan menulis esei Arab juga diadakan. Byk proses dibuat utk memilih guru j-QAF ni. Namun, yg bagusnya.. sesiapa yg bukan dr kelulusan bidang agama juga blh mcuba nasib. Jika bjaya, bulan Jun ni aku bsama suami akan ke Maktab Pguruan(Institut Perguruan) semasa cuti sekolah bln Jun ni. Kami akan menimba ilmu pguruan, cara mjadi murabbi, mudarris dan mu'allim. Tugas j-QAF ni wpn mudah, tp sbnrnya berat. Mendidik seorg manusia bukan dlm masa sehari, tetapi spjg masa. Spt kata Imam Syafei, menuntut ilmu mestilah thuulizzaman. Bkn sekaligus dlm masa tertentu,, tetapi spnjg masa.. semoga Allah mberkati dan membantu pjuangan kami.
Kpd suamiku, slmt pulang.. aku cuma menyediakan umah sewa yg bakal kami diami bmula minggu ni. Perlahan2, aku telahpn mengatur segala jadual utk kami laksanakn dr semasa ke semasa. Bila suamiku sampai, kami akan basuh rumah, beli tikar getah, mesin basuh, dapur, gas, dan peti ais. Katil, almari dan meja solek dah ada. cuma sikit2 yg tmampu kami penuhkn. Plan kedua, kami akan survey nursery utk Tasneem. Bila aku n suami kerja, Tasneem in sya Allah kami nk hantar ke nurseri Institut Al-Razi. Mudah2an dia dpt tarbiyyah di sana, dan blaja bkawan. Tasneem skrg ckp, alhamdulillah dah blh bckp dan rasanya sudah sampai masa utk dia bdikari. Harapan aku menggunung tinggi, namun aku merancang. Sebaik2 perancangan adalah dr Allah jua. Tiada apa di sisi kt sbg insan. Harta dicari tak bawa ke mati. kami hidup, smga segalanya mjadi bekalan utk akhirat kelak. Anak2ku..di sekolah.. anakku di rumah.. di mana jua kalian berada, aku cuma seorg guru. Kalian adalah sama pd mata dan hatiku..inilah naluri seorg guru dan ibu. Aku mharapkn yg tbaik utk Tasneem, dan aku juga mharapkn yg tbaik utk anak2 di sekolah.
Inilah coretanku.. sementara tgu kepulangan suami. Aku br je balik sekolah td.. bsiap2 utk pulang ke umah mertua, n bsama suami. Esok penuh dgn tugas n kerja yg wajib dilakukan.. skrg, masa teramat padat dgn jadual yg telah tetap. Tahniah kpd suamiku.. krn dirimu sgt tabah mharungi detik kt bsama suatu masa dulu di Madinah, dan saat bjauhan anak dan isteri. Smga kt dpt bina kehidupan bsama yg lebih baik n bmakna kelak.. wassalam

dariku, isterimu yg kangan bangat sama kamu..

No comments: