Sunday, June 15, 2008

~duit oh duit~

Pembuka bicara dlm bulan Jun ni aku muatkn dgn isu kenaikan harga minyak dan brg keperluan di Msia. Sbnrnya bg org yg hidupnya ssh, isu kewangan dan bajet yg lemah ni dah lama dirasai, cuma kini mrk semakin dihimpit2 lg dgn beban yg baru muncul. Kalau dulu golongan miskin je yg merana, kini golongan bpendapatan sederhana sudah gelisah dan tak tentu arah krn isu ni. Bg aku yg berada di Madinah, Saudi ni.. sbnrnya bajet bulanan aku n family bukanlah mewah. Hanya bgantung pd biasiswa yg suamiku perolehi setiap bulan yg cuma angkanya hampir seribu riyal shj. Krn menyedari hakikat ini, aku mengatur pelbagai strategi jugakla utk kawal belanjawan bulanan, mingguan, dan harian. Antaranya cara bg ku utk berjimat cermat ialah, dgn membeli brg dapur(brg2runcit) di tempat yg harganya spt harga borong(murah tp kene beli byk), dan membeli brg basah di pasar(sb pasar lebih murah dr supermarket).

Selain itu, dlm soal pakaian aku dan suami tidaklah membeli sgt. Bbrp bln jika ada kewangan lebih sikit br beli dan itu pn yg murah2. Memandangkan di sini pakaian di luar rumah adalah diwajibkan memakai jubah, tudung/selendang dan purdah serba hitam, maka tidak menjadi masalah bg ku utk memikirkan hal2 pakaian. Tidak spt di Msia, kalau kuar umah kene pakai baju warna warni, baju kurung pelbagai fesyen, spy kelihatan tidak bosan bila mata memandang baju yg sama berulang kali dipakai. Di sini, aku juga byk duduk di rumah dan tidak bebas keluar. Sesekali shj keluar dgn syarat bersama suami atau mahram. Jd, pakaian harian yg aku pakai cuma pakaian dlm rumah shj. Aku juga mengatur masa yg sesuai utk beli pakaian anakku. Pakaian Tasneem dibeli sekiranya yg ada, dah tidak muat. Pakaian utk jalan aku asingkn dgn pakaian dlm rumah spy baju utk jalan, tidak kelihatan terlalu buruk dan lusuh bila kerapkali dipakai. Bajet utk beli pakaian anak, aku tetapkn pd bulan tertentu shj, setelah segala keperluan asas lain didahulukan.

Mengatur belanjawan ni, perlu spy tidak tersepit dlm perkara tertentu. contohnya, jika bln ni aku nk beli baju anak, maka bulan ni aku tak shopping brg dapur berlebihan. brg dapur yg asas spt bawang, kentang, sayur2, lauk harian, shj yg dibeli. Tp jika bln ni aku tak beli baju anak2, maka duit itu dptla digunakan utk beli permainan anak. Bln lain pula, aku bajet utk shopping brg tambahan spt air minuman sunquick, koko utk bt kek, bhn utk bt pizza, dan benda2 tambahan shj. Jika bln ini aku tak gunakan utk semua yg td, maka dapatla aku sekeluarga keluar jln2 sambil makan2 di luar. Semuanya mesti diatur spy tidak berlebihan dan menyebabkan kekurangan pd bhgn lain.

selain itu, aku juga bjimat dgn mgunakan internet yg ada ni, semaksima yg blh. Aku jarang beli prepaid card utk topup handset, sebaliknya mgunakan pkhidmatan free utk hntr msg ke Msia. Aku juga gunakan fon server card utk call family di Msia, dan sesekali jika bpeluang aku call pc to pc mgunakan Yahoo Messenger. Topup card ni cuma suamiku shj yg kerap beli, sb dia perlu hubungi kwn2 dan sbg alat phubungan jika hal2 perlu. Dgn bjimat begini, dpt juga mengurangkan kos telefon ni, sb kat sini cas bg SMS dan call mahal bbanding di Msia. Kalau boros dlm hal ni, mmg blh ganggu pbelanjaan dapur dan isi rumah. Aku kat sini share internet dgn 5 org, jd stp bln cuma 30 riyal(RM30). Dpt bhubung dgn jiran dan kawan2 di sini dan di Msia dgn kos yg amat ler rendah.

Sbnrnya mcm2 cara blh jimat cermat, dgn cara susun keperluan mengikut keutamaan. Sbnrnya, soal ni bkn time ssh je kt kene buat, tp time sng pn kita tetap kene bt. Supaya, "masa senang kt senang dan masa susah kita tak susah." Islam byk nasihat dan bg panduan kpd kt dlm hal berbelanja. Antaranya, hendaklah kt belanjakan harta pd jalan Allah.. Tidak membazir krn mbazir itu saudara syaitan, dlm hal ambil wuduk pn, sekalipn kt berada di tgh lautan atau dikelilingi air, kita tak blh berlebihan. Kadar bilangan basuhan tidak bertambah sekalipun ketika air byk. Bg yg merokok, hentikanlah.. kasihanilah isteri, anak2, adik2 atau ibu bapa kalian yg mgkn lebih berhak di atas wang rokok anda. Kalau ada motor, blh guna motor atau bgilir2 sesekali guna motor drp kereta, berkongsi kereta, mcm2 lg. Sekiranya kt berjimat dlm keadaan ekonomi yg tak stabil ni, maka in sya allah kt blh gunakan wang tu utk keluarga. Pulang ke kampung ziarah ibu bapa, membawa keluarga jalan2, dan meluangkn masa bsama keluarga. Tp jika kt mbazir smpai kurg dlm satu hal yg lain, mgkn kt tak dpt balik kmpg krn kos minyak dan tol, tak blh bawa family jalan2 dll. Sbnrnya kt blh tukar aktiviti keluarga spt kalau biasanya kt bawa anak makan2 kat kedai, mgkn kt blh memasak di rumah dan pergi berkelah di pantai, air terjun dan sebagainya. Yg pntg,, jgn sesekali kt abaikan sesuatu krn melebihkn sesuatu yg lain.

Dlm soal belanja makan minum.. mgkn kene tukar menu.. kalau selalu makan ayam, kene tukar kpd ikan, dan telur. Tp bknla bermakna tak makan ayam langsung.. tp mestilah diselang seli dgn teratur spy keluarga dpt zat dan makanan berkhasiat sntsa. Aturkan segalanya ikut suka kita tanpa abaikan makanan seimbang dan berkhasiat. Kalau biasanya anak2 diberi duit utk beli di kantin, blh la ditukar bergilir2 dgn membawa bekal ke sekolah. Kalau suami biasa minum kopi atau teh di kedai pd waktu rehat, apa salahnya bawa bekal air dr rumah mgunakan termos yg sesuai. Mcm ayah aku.. dia hampir stp hari mbawa bekalan makanan utk ke pejabat, dia bkn jenis yg suka mbazir atau makan dikedai. Stp hari dia bawa bekal. Jika tidak, dia akan pulang ke rumah pd waktu tengahari. Emak biasanya jam 5 pg sudah bangun menyediakan bekalan utk ayahku. bagus tak?hihi..

hm.. Aku ni dah lama jugak tak jalan2 kuar umah.. Ini disebabkn skrg musim panas dan suamiku juga tgh exam. Aku dok umah jela jaga anak, dan sesekali kacau suamiku study.. sbb aku mmg teramat rindu saat2 manis masa study dulu. Kdg2 aku baca2 jugakla nota2 exam dan ada jugak tolong2 bt assignment dia... hikhik.. ala,, tolong salin je.. bkn ape.. kdg2 tolong dgr ayat quran yg dia hafaz, dan ada jugak tolong cari2 makna dlm kamus.. tu pn sikit2je.. saje nk join..

Hm,, dgn cara begini buat aku tidak bosan sgtla dok umah ni. Jimat duit pn ye gak,, kalau kuar mesti belanja pn byk.. jd, dok umah ni dapat kurgkn kos pengangkutan dan kos beli belah tu.. aku pn kene jaga baby jd sambil2 tu aku jenguk2 blog masakan dan catat ler resepi2 best. Nak buat, takleh sbb kene jaga anak,, sb suami nk exam.. study.. sambil jaga anak, aku buka le nasyid2 alif baa taa.. kartun2 arab n english.. download video barney and friends..mcm2 la keje aku buat utk hiburkn diri aku dan spy anak aku tak bosan.. aku pn siap joget2la,, ikut benda2 tu utk anak aku tak bosan,, dia pn belajar mcm2..ler.. hm,, bila penat, aku tido la dgn anak aku.. hihi.. ada masa, aku masak.. menonton drama.. mcm2 ler lagi aktiviti aku..

hm.. tak lama lg birthday aku,, ntah ape la suami aku nk wat surprise agaknye.. hihi.. aku rasa, surprise plg gempak ialah tak ucap ape2 n bt do no jer.. huhu..

lusa suami aku abis exam tak sabar nye rasa.. nanti nk jalan2.. dah lama aku terperap kat umah je. Yela, hidup ni kene byk berkorban... dia exam, aku takleh nk demand sgt.. kalau nk ape2 blh order je,, dia belikan.. makan kat umah.. hm.. skrg musim tembikai.. fuuuhhh.. punyela sedap.. time musim panas ni kene lak buah tembikai. sini byk jual tembikai jenis besar2 dan lonjong atau panjang2.. tak mcm kat Msia buah tembikai semua byk yg bulat2.. sini tembikai bapak besar.. huhu.. makan sampai tak termakan.. okla.. sampai sini je coretan aku.. selamat bjimat cermatla,, dah tau harga barang naik..

sbnrnya aku tak heran dgn harga brg naik tu sb kat sini 2,3,4 kali ganda lagi mahal brg dr Msia. kat Msia ayam sekilo 6,7 rggt org dah kecoh.. aku kat sini,, ayam sekilo 12 rggt plg murah.. ada tu kat 20 rggt pn ada.. kalau sotong, sekilo pn sama la dekat 20 rggt.. skrg ni ntah knp kat pasar semua takde ikan lauk2 takde.. ikan besar2 je ada.. mgkn musim panas nelayan sini tak ke laut.. teramat panas.. taua ikan takde.. ntahla.. so,, aku skrg byk mkn ayam ler.. telur ayam.. kalau sotong tu.. makan yg import jela,, frozen nye.. tp aku syukur.. mudah2an Allah tambah lg rezki kita bila kt sabar n syukur.. wassalam

P/S: utk bjimat2, rujukla artikel ISU TERHANGAT dr ustaz zaharuddin tu.. mudah2an dpt panduan.


No comments: