Thursday, January 1, 2009

Cyber Cafe?












Sudah 2 hari berturut2 aku ke bandar kecil yg agak dekat tp jauh. Mana taknye.. bkn ada kenderaan awam nk ke bandar, tak mcm tempat2 lain yg aku penah berada. Umahku yg terletak jauh dr kwsn bandar menyebabkn aku kene tumpg apesaje kenderaan yg nk ke bandar. Semuanya gara2 pengurusan utk keje tak lama lg. Aku menghambat masa ke sana sini seorg diri menguruskn segala keperluan utk pendaftaran masuk ke Institut Perguruan Islam Selangor.
Smlm, aku sempat fotostat semua dokumen sijil2 termasuk tgkp gambar berukuran pasport sebanyak 10 kpg yg dikehendaki. Gitu-gini kos hampir RM50 dah pn melayang. mujurlah peniaga sini semua Melayu Islam. Jd, aku taklah rasa galat(terkilan) mengeluarkn wang. Sekurg2nya dpt bantu org Melayu. Peniaga di sini bkn la bpendapatan tinggi. Malah mata pencarian mrk itu juga digunakan utk menyara anak yg ramai dan masih bsekolah.

Harini sekali lg aku tpaksa bgegas, bangun awal ke bandar Durian Mas ni,semata2 utk mengadap PC ni. Aku br selesai copy semua borg utk masuk maktab. semuanya juga alhamdulillah slmt di 'print'. Kalau nk tau, aku smpi ke cc ni jam 7.30pg tp cc ni buka jam 10.30 pg. Mcm ayam berak kapur aku menunggu cc ni bukak. Tak pasal2 aku join budak2 yg dtg nk main game.
CC ni dah bukan jd medan utk org guna internet n media penyebaran maklumat atau apasaje yg kita mgkn terbayang sbg alat utk menjelajah dunia ilmu pengetahuan. Tp Sebaliknya ia menjadi pusat hiburan anak2 muda, bermain game, melepak sambil merokok.. dan pusat merosakkn akhlak semata2. Cuma yg positifnya, takdela org hisap dadah dlm ni.
Jd, sekurg2nya mgkn byk yg bakal menghidap penyakit paru2 disebabkn asap rokok, drp mangsa jarum suntikan berisi dadah, dan virus HIV.. alhamdulillah jugakla.. tp entahla.. apa nasib anak2 muda ni.. wallahua'lam
aku tak dapat menulis byk dlm pos ni.. sb aku rasa byk mata memandang ke arah aku yg sedang menelan asap rokok yg memenuhi ruang bilik kecil CC ni. mana taknye.,,,aku je yg guna utk menaip.. semua yg lain budak2 main game..

gambar yg budak2 lelaki tu la budak2 yg sedang menunggu pintu CC dibuka..pagi2 dorg dah menunggu.. nak main game
aku kene blah cpt.. sbelum mati lemas.. ok tata.. to be continue..

1 comment:

Anonymous said...

FORUM Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia (GEM Community) - www.gem.socialgo.com

DIREKTORI Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia - www.pertanianmalaysia.blogspot.com

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM), Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-Layang (Walet/Walit), Pakarekabentuk Rumah Burung Layang-Layang (Walet/Walit) - www.gem.tl.my