Wednesday, January 21, 2009

minggu orientasi Maktab Jan 2009

alhamdulillah aku dah pn mendaftarkan diri, dan telah bjaya menempuhi saat2 kepenatan minggu pengurusan pelajar(minggu orientasi) sbg guru j-QAF. Aku mula busy dan teramat kusut dan busuk spjg mgu tersebut selama 1 mgu.

perkara tak dpt kulupakan dlm hidup ku yg dewasa ni, iaitu pd hr ptama aku mendaftar di Kampus Perguruan Islam Selangor(Maktab). Jam 7 pg btolak dr umah. Aku sampai agak lewat sbb jalan jam.. bila sampai je, aku terus menaiki bukit menuju ke dewan. agak semput jugak, sbb dah lama tak bjalan jauh, apatah lg utk melalui jalan yg agak curam. namun, ku gagahkn diri.. menuju ke dewan. Tak sempat pn masuk, aku ditahan oleh penyambut tetamu yg tdiri drp adik2 maktab ni.

"Akak, kalau nk daftar kene tukar baju dulu. Tidak dibenarkn memakai pakaian selain baju kurung putih, tudung labuh putih dan kain hitam". dlm pkrn ku yg tgh tegang sbb cuaca mula panas, dan tekak aku pn kering kontang sbb penat mendaki bukit.. aku terus tdiam. hish! geramnya.. knp la tak bgtau awal2. aku mengeluh dlm hati, tp dlm masa sama berasa sedikit lega sbb ada je budak lain yg senasib dgn ku. rupanya maklumat dah pn dinyatakan dlm website maktab ni. tp, mgkn agak lambat. sedangkn aku tgk web tu sebaik shj kptsn temuduga j-QAF ni kuar. takpelah.. ujian... so, aku terus menuju ke kete. bgtau bapa mertua, bhw kita perlu ke kedai cri pakaian yg diminta. kalau tak,, alamatnya aku tak dptla keje ni.

so,, akhirnya, gitu,, gini,, ada 2 org student lelaki yg sudi bantu. mereka lah yg bawa aku n bapa mertuaku ke supermarket WARTA. kami ke kedai pakaian sekolah budak2. Keadaan agak melucukan sb rupanya kedai baru nk buka, dan di luar kedai ni, ramai yg mcari pakaian mcm yg aku nk. Dorg pn mula pilih2,, test.. dan yg aku tak blh lupakan.. aku tgk dorg terus pakai baju, tudung dan kain yg br kuar dr bungkusan. aku tgelak kecil tp sbnrnya bkn aku mtertawakn dorg.. aku tertawakn diriku sdri, sbb itulah nasibku kali ni. nak tak nk aku pn menyarungkn semua pakaian seragam tu dan terus bayar. aku tpaksa pakai baju yg kedut seribu dan siap bpetak2 lak tu.. kesan lipatan baju yg kuar dr plastik ni mmg bt aku tak blh lupa kenangan melucukan ni. inilah kali pertama aku begini..

kmdn, aku ke bank.. buat bank draf RM300 dan akhirnya,, ke maktab semula. alghamdulillah wpn kaunter pdaftaran dah pn nk tutup.. aku sempat mjadi org kedua terakhir yg mendaftar. aku tak tau apa aku rasa.. tp aku cuma tau.. keje ni mesti settle...

skrg mgu orientasi dah tamat. benda pahit yg aku lalui ialah spjg mgu ni aku pakai baju tu je yg hanya satu pasg. dr pagi sampai malam.. hidup spt kucing kurap. bila malam, aku tpaksa tdo lewat krn basuh baju ni. dan kebetulan ada mesin basuh di sini, maka aku spin je. dan, terus gosok baju tu. mandi sehari sekali.. bkejar2 ke sana sini.. punyela tenat.. dan penat..

tp, inilah nikmat bila dah tamat.. masa byk lak,, terasa kosong, tak tahu nk buat apa. sbb tu aku dpt ke cc ni.. hihi

alhamdulillah kat sini best. aku blaja mcm2 ttg ilmu pendidikan. nanti aku akan kongsi dlm blog ni utk kt semua teladani..

mmg best menjadi insan terpilih utk mengikuti kursus ni. selama ni blaja ttg agama, dll.. tp belum penah ada ilmu pendidikan. bukan shj bgus utk jd guru,, tp sgt bguna utk mdidik anak..

kita jumpa lagi.. in sya allah aku akan muatkn ilmu yg ada, supaya kt dpt kongsi bsama. cuma masa amat mcemburui kita.. jd, aku tpaksa berundur di sini..

salam kasih sayang buat suamiku tercinta.. smga bjaya juga 1 hari nanti mjadi ayah yg terbaik utk anak kita,.. wassalam.. diri ini amat merinduimu.. dan diri ini amat merindui Tasneem.. anak kita.. Tasneem tpaksa tgl di rumah neneknya di Tganu. hujung mgu aku bjumpa dgn dia.
wassalam.. barokallahu fiikum

No comments: