Tuesday, March 9, 2010

tasneem is back




salam kasih sayang.. assalamualaikum semua..
dalam coretan kali ni aku nk cite sikit sbyk ttg tasneem.. yela, kalau cite ttg aku.. mgkn kurg yg bminat.hihi.. tasneem skrg dah hampir 3 tahun. 15 april ni genap umurnya 3 tahun. tp ramai yg x percaya ttg umurnya. sb bentuk fizikalnya dan kepetahan mulutnya mcm budak dah 4 tahun. semua tkejut bila tau tasneem baru 2 tahun lebih.

alhamdulillah sejak beberapa bulan lalu, tasneem da pandai baca doa makan dgn maksudnya, doa nak tido dgn maksudnya, doa naik kenderaan, doa tgk cermin dan doa ibubapa. pada mulanya aku tak pernah tpikir utk ajar tasneem apa2. tp bila 1 hari tu aku jumpa anak sedaraku yg umurnya 2 bulan lebih tua dari tasneem, maka aku pn tkejut krn dia da pandai baca doa makan, nasyid asmaulhusna dan nama2 nabi. jadi sejak tu aku tekad utk ajar tasneem mcm2 benda. sbg ibu, yg takde pengalaman membesarkan anak ... aku mmg tak tau tahap pemikiran dan kebolehan budak2 kecil. mgkn ramai org bpikiran begitu. tp kita silap krn mrk lebih kuat daya ingtn dan bfikiran fokus bbanding kita. dunia ni adalah baru bg mereka. byk benda mrk nk terokai. sb itulah... mrk ini jauh lebih memerlukan input yg baik2. sblm datangnya kpd mereka benda yg x baik melalui rancangan tv, pergaulan dgn rakan2, dan sebagainye

mengenai tasneem lagi, dia da reti baca 1 hingga 10, alif ba taa sampai ya... alhamdulillah menyanyi dan menari tu.. x payah cakap ler.. mmg hobi dia. selain tu, alhamdulillah tasneem suka menulis dan membaca. dan bila dia da puas menulis dia ada juga koyakan buku. huhu..
mmg banyak ler bakat si tasneem ni. hoho... br2 ni aku bawa tasneem ke sekolah. saje2.. nk bg dia seronok dan minat belajar. mmg tasneem ni tak duk nurseri. tak mcm anak sedaraku yg aku sebut td. anak sedaraku tu dia duk nurseri dari pagi sampai petang. jd dia belajar baca doa sblm mula makan dan mcm2 rutin. dia belajar melukis, mewarna dan belajar. skrg dia dah kenal beberapa huruf ABC. manakala tasneem ni tak duk nurseri. jd akulah yg kene jadi cikgu utk dia. jd bbrp perkara juga aku cuba programkan utk dia.

alhamdulillah tasneem da pandai mewarna. dia pandai mewarna dengan cantik. cuma dia belum reti pilih warna yg sesuai utk gambar. contohnya hijau utk daun.. dia x reti lagi pilih warna. namun alhamdulillah dia da reti mewarna, menyambung titik2 menjadi huruf..

apepun.... ajarlah anak2.. dari usianya masih kecil... dan ajarlah berterusan

No comments: