Friday, November 13, 2009

Judi,,, please respond

ceritanya bermula begini..

sekolah aku buat prog Tunas Usahawan(dulu dipanggil hari kantin sekolah). aku diberi tugas menjaga tapak permainan. Program ni diadakan secara tbuka. maknanya bkn budak sekolah je yg blh pegi. Prog ni mmg best giler la jugak pd awalnya. acara yg diadakan.. jumble sale(barang 2nd hand), jualan makanan minuman, bgambar bsama haiwan eksotik(ular), rumah hantu, pertandingan gubahan, dan mcm2 lagi. tp yg tak bestnya ada karaoke, dan isu yg timbul iaitu permainan yg mempunyai unsur perjudian.

Permainan yg berunsur perjudian ni, mengingatkan aku dgn kisah semasa berada di UM dahulu. Aku dan kawan2 yg khususnya ambil bidang pengajian Islam menentang terus-menerus program yg diadakan di kolej yang dianjurkn oleh Hal Ehwal Pelajar pentadbir UM. Iaitu menggunakan token dan permainan seperti game. skrg.. sekolah aku pulak buat benda yg sama. dan malangnya, aku yg kene urus bahagian ni. aku hanya AJK bawahan yg tak mampu mengubah apa2..

Bagaimana ianya dikatakan mepunyai unsur judi?

setiap pemain mesti membeli kupon bharga RM1 dan dibolehkan bermain 3 permainan yg diadakan di tapak permainan. Permainan yg ada mmg menyeronokkan. Menyalakan mancis pd lilin, dart, dan mcm2 lagi. jika menang, hadiah akan di beri kpd pemain. It looks so simple!!!

pendek cerita, aku tanya pd suami dan meminta dia tanya kpd org yg faqih dlm bidang hukum. lantas suamiku tanya kpd seorg ustaz yg mengambil PHD di madinah iaitu Ustaz Basit. beliau juga merupakan anak tok guru pondok Sg. Durian di Kelantan. Apabila ditanya hal ni, ustaz tu kata mmg ianya ada unsur perjudian. kerana;

1) ianya menggunakan kupon iaitu sama spt token.
2) perlu bayar RM1 dan habuan diberi jika menang. ini menunjukkan wujudnya pertaruhan, kerana ada habuan sekira menang. Malah, katanya walaupun menang atau kalau jika diberi hadiah.. juga dikira mendapat habuan. jadi wujud pertaruhan di situ. Noktah!

Isu ini aku utarakan pd cikgu2 yg menguruskannya. Namun, malangnya.. kata mrk.. benda ni takde unsur perjudian krn mrk juga telah tanya pd sheikh mrk di mesir. dan akhirnya permainan ini diteruskan. paling menyedihkan aku.. yg urus permainan ni semuanya guru agama yg mengajar pen. Islam dan Bahasa Arab. mereka lebih senang mengambil hujjah yg lebih ringan. Kata sheikh mrk.. ianya bukan judi sb main untuk suka2.. semua bgantung pada niat. So, dglm keadaan pening2 ni.. aku bserah pd Allah. aku tak kisahlah kalau itu kehendak mrk. cuma, aku mmg berat nk join benda ni.

Sb, dulu aku menentang habis2an program spt ni, masa belajar di UM. takkan skrg aku boleh menghalalkan benda yg aku jelas haramnya. sekalipun ada ulama yg khilaf.. aku tetap memilih jalan selamat pd benda cmni.

Akhirnya, aku buat keputusan tak buat apa2 pd program ni. aku amik MC dan pegi klinik gigi. aku cabut gigi bongsu ku yg kebetulan mmg perlu dicabut. jd, aku tak campur lgsg hal ni. sedihnya, pd hari Isnin,, aku kesekolah spt biasa. Namun, org sekeliling ku semua buat muka empat segi dgn aku. gara2 aku tak pegi dan tak tolong menjayakan permainan ni. mrk siap menyindir2 aku.. sakit betul hati ni. mcm kene hiris2 je rasa.

mmg aku ni jenis direct org nye. aku tak suka org mengata aku sindir2. tak profesional langsung. yela.. umur dah banyak. dah tua.. tp ckp sindir2. tak padan dgn cikgu agama. kalau tak puashati ke apa.. ckp jela direct. nampak sgt pengecut.

sblm tu, aku dgn cikgu2 agama semua kamcing giler. kitorg selalu lepak kat surau. tp sejak dorg sindir2 aku.. aku dah buat hal sdri. aku tak kuasa nk bkawan rapat dgn diorg. malah, faktor paling besar aku jauhkan diri.. sb mrk ni semua suka mengumpat org. tak kira walaupun dalam surau.. ada je orglain yg diumpat. aku rasa.. elok aku join dgn cikgu2 lain. aku rasa hepi sgt sb bila bgaul dgn cikgu akademik ni.. nampaknya diorg takde busy body hal org lain. ini tidak.. asyik busy body hal org.. jaga tepi kain org.

itu saje.. so kalau ada sesapa nk kupas topik UNSUR PERJUDIAN ni.. aku amat alu-alukan.

No comments: