Tuesday, May 27, 2008

kisah aku merapu

salam rindu bt semua pembaca..dah lama aku tak tulis blog sbb aku takde idea nk tulis apa. Stp hari aku lalui pkara yg hampir sama, iman yg jap naik jap turun.. malam yg silih bganti siang, segala rentak hidup aku hampir sama semuanya.Cuma yg takkn sama adalah usia dan masa aku. Stp saat blalu penuh dgn liku2 dan ragam yg sama, tp semakin hari segalanya btambah dlm lingkungan waktu serta ruang yg ada. Kdg2 aku rsa hidup skrg cuma utk dihabiskn dgn santai dan rileks tanpa memikirkn apa2. Adakala aku bosan dgn rentak yg sama, namun disebalik kebosanan tu.. sbnrnya aku lebih tenang. Sblm ni kt Msia hdp aku cuma tau busy..study, pk keje, pk future life dan org sekeliling aku. Tp sejak aku mula terbiasa dgn kepompong aku di Madinah ni, semuanya hilang. Tak de lg benda berat2 dlm pkrn aku, cuma mhabiskn masa hari demi hari..minggu demi minggu..bulan demi bulan. Apa yg aku pk cuma soal anak, suami dan sesekali kerinduan dan ingatan pd kawan2, keluarga, dan tanahair yg dah hampir setahun aku tglkan.

Skrg, semua dlm pkrn aku sblm ni.. hilang. Terasa kosong, tp kdg2 terisi dgn kuliah2 agama dan ceramah. Aku juga byk luangkn masa bhibur dgn mengadap internet sambil melihat2 hasil penulisan org dlm blog yg mcm2. Yg plg aku suka, ttg masakan. Sedar tak sedar sbnrnya aku melalui proses belajar memasak. Minat ni mula tertanam bila aku sedar aku dah ada umah sdri yg takde sape2 blh campur. Kalau aku masak tak sedap, takde sape nk tegur n marah. Takde sape yg akan komen, kecuali sesekali suamiku makan byk atau makan sikit. Tu pn bg aku, tak de masalah. Sblm ni aku mmg tak reti masak. Ke dapur bkn tidak pernah, tp sejak kecil mak asyik srh aku tolong siang ikan, siang sayur, kupas bawang, gunting lada, dan semua benda yg melibatkn soal penyediaan bahan memasak je. Ttg masak, menggorg, atau merebus.. semua keje mak. Mak tak suka org kacau dapur api dia, sbb abah cuma suka apa yg emak masak je. Then, mak pula tak suka bt keje lambat2.. yela, kalau aku yg tolong, mesti keje mak yg sesaat jd mgkn sejam.. sbb aku mgkn byk soal.. knp kene letak bawang, bawang apa kene letak, knp tak letak halia, brp biji nk masukkn dlm kuali ni, mcm2 soal. Tu yg mak aku syok masak sorg2.. keje aku cuma amikkn serai depan umah, petik buah lemon, dan limau kasturi blkg umah, gunting cilipadi kt pokok.. tu jela.. cmne aku nk pandai masak?

So,, bila aku dok kat Saudi ni, umah sdri.. dapur aku milik aku seorg. Takde masalah. nk sepahkn ke.. nk susun cmne ke.. nk alas meja pakai apa ke.. nk sangkut kuali kat mana ke.. semua aku yg bt pelan. hm.. kali ni aku cuma bbekalkan ilmu yg aku tgk emak masak. Masa aku kecik2..ilmu masakan yg aku mula2 belajar adalah masakan yg aku suka je. Aku suka lauk ayam masak lemak cilipadi, asam pedas, terung gorg berempah, sayur petola masak air, dan sambal belacan. Jd tu yg aku mula belajar. Resepi mak, aku hafal dan penah aku cuba2 bt wpn tak brp menjadi. Tp, bila hdp kat sini, alhamdulillah semua yg aku bt menjadik. Yg aku mula2 masak sebaik sampai sini adalah sup dan tomyam. Pastu aku mula belajar bt kek, ambil resepi dgn kawan2 sini.. dan lama2 aku syukur sbb aku dah reti memasak. Fungsi bahan masakan semua dh dlm kepala aku, jd kalau nk ubah masakan ikut citarasa tekak aku, takde masalah la..

Skrg senyap2 je.. hobi aku berubah. Drp suka menonton, aku lebih suka ke dapur. Aku bt kek.. dan cipta bbrp resepi ringkas. Apa yg aku makan, semua aku dpt agak kandungan masakan tu. Cuma dr segi sukatan mgkn ada yg berbeza.. tp setakat ni alhamdulillah semua ok. Aku reti bt pasta, pizza, dan kek juga. Cuma yg aku belum byk mcuba bt kuih2 Melayu. Sbb kat sini tak byk bahan yg dijual. Al-maklumlah.. org Arab. Tekak mereka tak mcm org Melayu. Nasi dorg pn makan dgn lauk kering je.. mana ada kuah2 mcm melayu. Dorg jugak tak makan sos cili, yg ada jual cuma sos tomato. Kat sini, aku cuma kene selalu bt dan belajar masak masakan ala2 Barat.. sbb sini byk bahan2 tu. Cuma, aku kdg2 ada jugak tak dpt mcuba bt sbb nk kuar umah payah. Nak beli ape2 kene kirim suami je biasanya. Dia lak tak reti pilih, so,, sesekali aku sempat kuar aku beli lah.. hm.. skrg suami aku busy exam.. aku jarang dpt masak sbb kene jaga anak. tp ok je
cuma aku tak dapat masak sgt memandangkan air takde umah ni. satu bangunan takde air semacam kene catu. ada time tertentu je dibuka.. jd kalau kene time air ada, anak aku matanya celik,, alamatnya tak memsakla. ni pn dah bbrp hari asyik mkn ayam panggang, ayam stim, ayam bakar..

naik jemu tekak makan benda beli.. kalau kat msia lainla masakan mcm2 dijual.. sini arab makan lauk takde kuah..
huhu..
okla
sambung kmdn.. kisah merapu ni..

No comments: