Friday, May 16, 2008

Sillaturrahim

Sabda Rasulullah s.a.w yg bmaksud, "sesiapa yg mahu di murahkan bg dirinya rezeki dan panjang umur hendaklah dia menghubungkan sillaturrahim(jalinkan tali persaudaraan)."

Sabda baginda s.a.w lagi, "tidak masuk syurga seseorg yg memutuskan hubungan sillaturrahim".

Sillaturrahim berasal dr 2 perkataan dlm Bahasa Arab iaitu "sillah" dan "rahim". "Sillah" bermaksud hubungan manakala "rahim" memberi byk erti dan makna iaitu kasih syg, kelembutan, mesra&juga simpati.

Knp kita perlu dan wajib mengeratkan sillaturrahim? Pertama, krn ianya suatu perintah dr Allah. Sbgmana dlm al-Quran ada menyebut bhw "sesungguhnya org beriman itu bsaudara, maka jalinkanlah sillaturrahim antara kamu." Spt yg kt tau, stp perempuan dilahirkn secra fitrahnya mpunyai rahim. Jd, sbb tu juga seorg perempuan secara fitrahnya juga mpunyai sifat2 spt mempunyai kelembutan, mpunyai jiwa kasih sayang, mesra dan mudah simpati. Sbb itu juga seorg ibu mempunyai sifat yg sama, krn mrk mpunyai rahim yg mana ianya terkandung sifat keibuan. Berbeza dgn lelaki yg tidak mpunyai rahim, mrk bukanlah tidak ada ciri2 "rahim" yg dimaksudkn, tetapi secara semulajadinya perempuan lebih byk kecenderungan thdp sifat2 tersebut. semuanya kt sdri blh lihat dgn mata kasar, dan mata hati kt.. ye tak? Sebut ttg sillaturrahim ni, secara tak langsung jugak tersentuhlah persoalan ttg siapakah yg mempunyai hak sillaturrahim.. Pertama, nk cite ttg hak seorg ibu terhadap anaknya. Zaman skrg ni, wpn moden n serba canggih sekalipun, takkn mampu mengubah kuasa dan autoriti seorg ibu terhadap anaknya. Ibu bapa mpunyai hak tersendiri yg tidak ada pd orglain. Sbgmana dlm al-Quran ada menyebut bhw jgnlah kita berbuat syirik krn dosa syirik tidak akan diampunkan oleh Allah kecuali dgn taubat, dan jgn la mengherdik dan jgn berkata wpn "uf" kpd kedua ibu bapa kamu, tetapi hendakla kamu berkata kpd mrk perkataan yg mulia. Ibu bapa ni jasanya tetap tidak mampu dibalas, dan hendaklah kita berkelakuan baik thdp mrk, sekalipun mrk bukan Islam. Islam tidak pernah memutuskn perhubungan antara ibubapa dan anak sekalipun berlainan agama. Malah, hak2 mrk wajib ditunaikan. Kita perlu taat kpd kedua ibubapa, kecuali dlm hal yg mbawa kpd kekufuran, maka kt hendaklah ingkar sekiranya melanggar syariat Islam. Ingkar hanya pd apa yg menyalahi agama shj, tetapi hubungan tetap perlu dijaga dan hak mrk sbg ibu bapa tetap wajib dilaksanakan.

Al-Quran menyebut lagi, hendaklah seorg anak itu merendahkan diri terhadap ibu bapa dan tunjukkan rahmah(kasih syg) terhadap ibu bapa, sekalipun ketika ini kita mgkn sudah mjadi seorg pemimpin yg berkuasa, berpangkat, berjawatan tinggi dan telah mengumpul harta yg byk. Ini krn, sbb adanya ibubapa itulah kt jd manusia sbgmana kita jadi harini. Sekiranya ibu bapa masih hidup atau telah mati, jasa ibubapa mesti dibalas. Iaitu dgn berdoa memohon kpd Allah agar diampunkn dosa mrk dan spy mrk juga dipelihara dan dilindungiNya sbgmana mrk menjaga dan melindungi kt sejak kecil hingga dewasa.

Sabda Nabi s.a.w juga ada menyebut bhw apabila manusia itu mati, maka terputus segala hal dunia dan amalannya kecuali 3 perkara yg sntsa berhubung dgnnya iaitu pahala sedekah amal jariah(sedekahnya semasa hidup yg masih berterusan sehingga dia mati), ilmu yg dimanfaatkannya semasa dia hidup dan sntsa berterusan disampaikan orglain atau digunakn oleh orglain masa dia mati, dan juga doa anak2 yg soleh. Doa inilah yg tidak pernah memutuskn hak ibubapa terhadap anaknya. Maka menjadi tgjwb anak mendoakan ibubapa sama ada yg hidup atau sudah mati.

Dlm sebuah hadis ada menyebut byk ttg hak seorg ibu, malah al-Quran juga menjelaskn siapakah ibu? Ibu adalah org yg byk berjasa dan mencurahkn sbhgn besar dlm hidupnya utk mbesarkn anak sejak dlm kandungannya selama 9 bln, menanggung kesakitan melahirkn anak, menyusukannya sehingga 2 tahun, dan membesarkn dgn penuh k.syg serta mberi didikan yg sempurna utk bekalan si anak menempuhi kehidupan di masa akan dtg. Maka wajarlah ibu diberi ganjaran yg tinggi oleh Allah sehingga dirinya diletakkn syurga anak2 di bawah telapak kaki ibu. Maknanya seorg anak itu wajib tunaikan tgjwb terhdp ibubapanya, selagi tidak langgar membawa kpd kekufuran. Anak juga mesti berlaku baik pd mrk dgn akhlaq yg mulia.

Pernah satu ketika, Nabi bertanya kpd seorg pemuda ketika pemuda itu menyerahkn dirinya utk pergi jihad fi sabilillah, iaitu berperang. Maka Nabi berkata, "adakah kamu mempunyai ibubapa?Maka pemuda itu mjawab, "ya". Maka Nabi pn berkata, "baliklah. Tunaikanlah hak ibubapa, taati ibu bapa, berbakti dan jihadlah padanya."

Dlm hadis yg lain juga, Nabi pernah berkata, "celaka dan nerakalah bagi org yg ada ibu bapa tp bkn krn ibu bapa itu dia jd sebab ke syurga"

Sbnrnya, ibu bapa yg sudah tua adalah jalan bg seorg anak itu masuk syurga. Ini krn, bila seseorg itu bersabar dgn karenah org tuanya dan tunaikn hak mrk yg mgkn sudah nyanyuk dan lemah, ia memudahkn lagi seseorg itu masuk ke syurga dan mendapat ganjaran di sisi Allah. Bgmana pula dgn anak perempuan yg sudah berkahwin? Tgjwb seorg anak lelaki kpd kedua ibubapanya adalah spnjg hayatnya. Syurga di bawah kaki ibunya, tetapi bg perempuan yg susah berkahwin, tgjwbnya adalah terhadap suaminya lebih besar drp ibubapanya sdri. Keutamaan bg seorg istri adalah kpd suaminya, bkn kpd kedua ibubapanya. Namun, bknlah bermakna dia blh mengabaikn tgjwbnya thdp ibu bapanya. Cuma dr segi keutamaan shj, iaitu pertama kpd suami. Pernah satu ketika dahulu, sahabat Nabi bernama Muaz dtg kpd Nabi s.a.w dan sujud kpd Nabi. Nabi bertanya,"kenapa engkau sujud kpdku?Dia menjawab,"aku lihat org Nasrani(Kristian) sujud kpd rahib2. Maka Nabi menjawab, sekiranya sujud itu harus, nescaya aku suruh istri sujud kpd suami". Maka, dlm hadis ni menunjukkan keutamaan ketaatan seorg isteri adalah pd suaminya melebihi ibubapanya sdri. Bukanlah hadis ini menyuruh istri sujud kpd suami krn dlm Islam mengharamkan kita sujud kpd makhluk. Sujud hanya kpd Allah yg Maha Esa.

Wpn begitu, Islam juga memerintahkn suami menunaikn tgjwb dan hak kpd istri. Antara hak2 seorg isteri thdp suaminya ialah, mengajarknnya ttg agama Islam, berlemah lembut dan melayan istri penuh kasih syg. Ada hadis menyebut bhw sesungguhnya perempuan itu dicipta dr tulang rusuk yg bengkok, sekiranya kamu biarkan maka ianya akan terus bengkok, dan sekiranya kamu berkeras dan berkasar dgnnya, ia akan patah. Maka istri itu mestilah dilayan dan dikasihi dgn kelembutan. Namun, dlm masa yg sama istri juga mestilah memahami tgjwb n beban suami.

No comments: