Thursday, December 25, 2008

JAWI+QURAN+ARAB+FARDHU AIN=JQAF

ALHAMDULILLAH.. setelah menunggu hampir 2 bln lamanya, keputusan temuduga utk kerja sbg guru JQAF di sekolah rendah, akhirnya keluar. Aku dpt tawaran tu. aku xtau apa perasaanku yg sbnr tp aku cuma pk 1 je.. iaitu "inilah yg terbaik buatku". jika tidak, masakan Allah mentakdirkn aku mdpt kerja ni. Mmg dulu aku seboleh2nya taknk keje ni, sb aku rasa aku "kurg jiwa" utk mdidik anak2 kecil berusia 12 thn ke bawah.

Sblm ni aku penah mengajar sekolah rendah dan juga menengah. Dan aku mbuat penilaian bhw aku lbh suka n rsa seronok mengajar murid yg lbh dewasa. Bg ku lebih mudah mendekati anak2 yg besar drp yg kecik2 ni, dr satu sudut halus, iaitu mendidik, menyampaikan maklumat, dan memahami mrk. Tp, inilah yg dikatakan takdir dan rezeki. Aku tidak mengeluh, tp skrg cuba mpositifkn minda. aku cuba meminati dan menerima sebaik mgkn apa yg Allah bg. Terkenangkn sebuah ayat quran yg bermaksud.. "Tidak semestinya apa yg kamu suka baik bg kamu, dan tidak semestinya apa yg kamu benci itu buruk utk kamu."

Antara benda utama yg bt aku rsa hepi nk trma keje mengajar JQAF ni ialah.. aku dapat kursus pendidikan. Wpn aku keje, sbnrnya dlm masa yg sama, aku mengikuti pengajian Diploma Pendidikan. Aku dtempatkn di Institut Pguruan Bangi. org kata.. maktab. time cuti aku kene blaja, dan time tak cuti aku keje ngaja kat sekolah.

12 Januari 2009 mgkn mjadi detik bsejarah dlm diari hidupku. Aku kene daftar kat Maktab Bangi dan mengikuti mgu orientasi. ala.. mcm masa mula2 masuk U ada mgu orientasi la kan.. sekali lg aku mjejakkn kaki ke IPTA. yg agak lucu, biasanya org amik Ijazah, kmdn amik master. tp aku ni, amik Ijazah, pastu Master separuh jln, pastu turun semula amik diploma. mgkn aku tcicir diploma dulu, kot. hihi.. anyway.. no matter what i will get soon.. i just think this is the best chance for me to be a student. aku suka belajar.. dan aku tak kesal amik apa jua sijil. sb tu bkn matlamat aku. selagi aku bpeluang utk belajar, aku cuma pk utk bt terbaik, dan tambah ilmu. Sijil tu,, mmg akan dpt, so x perlu pk ttg tu. aku mmg ada target. aku tak suka lah dpt sijil setakat lulus.. so, aku bsedia utk dpt keputusan cemerlang kelak.

2 Febuari 2009 pula, adalah tarikh yg mgkn aku tak blh lupakan. aku kene lapor diri kat Sekolah Kebangsaan Kuang. Inilah sekolah yg bakal mdidik aku mjadi seorg pdidik sbnr. Kalau dulu, wpn byk sekolah aku penah mengajar, tp masih rsa kurg mcukupi. Sekadar guru ganti, tugasnya plg mudah, ringan dan gajinya teramat mahal bg aku. Sehari RM100, cuma mengajar dr pukul 7pg sampai 2ptg, plg lewat. dan.. dlm masa tu pn, byk yg aku goyang kaki tgu utk masuk kelas. Tp, skrg gaji tetap setaraf Ijazah, masa mengajar juga lebih singkat. Dr jam 7pg hingga 12.30 tghri cmtu je. cuma, beza menjadi guru ganti dgn guru tetap ni, aku byk komitmen dgn prog sekolah. mesyuarat, kem, prog sukan, motivasi dan mcm2 aktiviti luar selain mengajar. Sb itu bg aku, inilah prog mendidik murid dan mendidik aku sbg guru.

Aku suka kerja ni sb.. ianya bkaitan dgn learning process.. aku dpt belajar dan praktikkan segala teori pendidikan tu. Kedua, sb aku ada anak kecik dan aku rasa blm terlambat utk aku belajar cara didik anak dgn betul, mengikut kemampuan anak tu sdri. Ketiga, ianya mendisiplinkn aku sbg guru, dan sbg ibu.. mcm2 lagi tak tersebut di sini.. nnt aku sambung..

okla gotta go.. abah aku dah panggil. aku nk g kebun abg aku. tolong dia tanam apa yg patut. setakat ni dia tanam cili, jagung n dll.. bye.. see u again..

No comments: