Friday, December 26, 2008

Tanam labu

Harini aku n family stay lg kat umah abg aku yg terletak tidak jauh dgn umh atuk kat Segamat ni. Mlm td aku n family bmalam d umh atuk, dan pagi2 terus balik ke umh abg aku. Spt hari smlm, aku, abah, abg, n 2 org adikku ke kebun. Kali ni kitorg semai terus ke tanah benih biji labu. Tanamn labu ni bkn la tanaman utama yg abg aku nk usahakn. Tp ianya sbg sampingn. sb.. ianya lebih mudah jika dibandingkn dgn proses mengusahakn pokok cili dan jagung.

Mula2 abg aku menggali lubang, adikku yg bongsu pula ditugaskn menabur baja tahi ayam, kmdn sedikit tanah biasa. Manakala adikku Siti pula memasukkn benih biji labu, dan kambus dgn tanam biasa sekali lg. Lps tu, tanah ditekan2 spy bila hujan, biji beih tak tkeluar semula. Tugas aku, menyiram tanah tersebut. Sekejap je siap sb bt beramai2.. Cuaca agak panas terik, tghri ni. Mlm n pagi td hujan turun renyai2.. alhamdulillah. memudahkn kerja kalau hujan. tak payah siram tanaman, jimat masa n tenaga. Harini Jumaat, jd kami ke kebun separuh hari je. Ptg nnt kalau bkesempatan kami akan ke sana lg, menanam anak pokok cili dan mnyiram tanaman. Anak pokok tak blh ditanam ke tanah pd waktu panas terik. Sb, pokok yg br ditanam atas tanah perlu disiram dgn air, dan ini akan melecurkn daunnya. Bbeza dgn menyemai benih dan menyiramnya. Takde masalah sb tidak ada daun lg..

Aku mmg suka bt keje2 kebun ni, dan adik2 pn semua tak mengeluh wpn penat. Kami tetap seronok.. Bila ada masa lapang jugak, aku bkesempatan menulis blog ni. abg aku bukak perniagaan sblm dia mula pertanian ni. Dia ada Cyber cafe sdri. Jd takdela kitorg bosan.. hihi..

No comments: