Tuesday, December 23, 2008

Karut..menjelekkan..realiti?

Br2 ni kat Msia gempak dgn isu artist2 yg bcerai.. ada gak artist tkenal yg kene tgkp basah.. wpn dah jd suami n bapak org. Lelaki yg mpunyai isteri dan anak2.. ditangkap basah bdua2an dgn seorg lg artist anak dara. Sedangkn isterinya br lepas pantang melahirkn anak ketiganya. sungguh aib! Tak kasihan ke, laki ni dgn keadaan isteri yg br lepas bsalin dan anaknya yg br nk kenal dunia? kene tgkp basah dlm bilik, kdg2 mbuatkn tekak rasa mual melihat apa yg tjadi.

Tp dlm masa sama, isu kawin pn meletup! mana tak nye mawi world kawin! fuyyooo...semua rakyat msia tak ketinggalan menyaksikan rncgn khas dorg kawin. mengalahkn ct nurhaliza.. huhu.. teringt lak aku detik2 manis majlis pkahwinanku dulu.. tak sgka skrg dah 2 tahun aku bgelar isteri n ibu. apepun, aku hrp sgt la mawi yg ramai peminat blh mjadi contoh alang2 dah jd idola rakyat Msia..

hm.. aku sbnrnya semacam seram je bila tgk ramai pasgn yg bcerai sejak kebelakangan ni. pastu, tak kurg jugak2 br2 ni isu buang anak. ada yg mati,,, ditanam mcm bangkai haiwan di ladang kelapa sawit. Ada jugak yg masih hidup. aku sgt kasihan dgn nasib manusia yg mgkn hilg arah utk selesaikn mslh sebegini. anak yg tak tahu apa2.. menanggung akibat pbuatan "ibu bapa" nya yg bdosa. br2 ni aku tbaca akhbar metro, bayi yg baru lahir tidak lebih 24 jam, dijumpai masih hidup dlm lubang jamban, sedang mhisap jari. keadaannya kebiru2an, akibat sejuk dan sgt lemah. tali pusatnya masih kelihatan dan ia sgt comel. aku rsa bagai dihentap bila melihat dan mbayangkn anak kecil dbuat sebegitu. betapa dia tseksa.. sedangkn aku yg tdo tanpa selimut pn kesejukn inikn pula bayi yg teramat kerdil. sedih.. sgt sedih..

Dlm masa yg sama, aku ada tgk kisah benar ttg sumbang mahram kisah ni sgt menyedihkn jugak.. ada sorg budak P yg anak luar nikah. sejak dia dilahirkn, dia dipelihara oleh neneknya dan atuknya. tp, bila dia berusia 12 tahun iaitu darjah enam, dia telah dirogol oleh atuknya. entah brp kali, aku tak pastilah.. aku rasa sgt kesian dgn nasib budak ni. dahla lahir luar nikah, tak dpt kasih syg ibu bapa, dan bila baru 12tahun yg aku rasa mgkn belum baligh lg pn.. dia telah dirogol oleh atuknya sdri.. kdg2 aku pn tak tahu nk kata.. binatang jenis apa yg sgup bt cmtu..

Keadaan Msia skrg penuh dgn kehidupan yg karut marut.. aku asyik termenung.. cmne nk bantu nasib org2 begini.. kali ni, aku cuma mdedahkn je kisah ni.. kalau nk kupas, byk benda yg pincang,,

Sebenarnya, ibu bapa adalah tmpt utama anak2 bgantung. jd, bila ibu bapa tak peduli ttg anak yg mereka hasilkan.. org asing mudah mengambil kesempatan atas nasib dan kelemahan anak2..

Anak2 yg kecil, tak penah tanya adakah dia anak luar nikah atau anak halal.. mrk cuma mahukn kasih syg seorg ibu dan pembelaan seorg ayah. semoga anak2 yg malang ini, tetap mdapat kasih syg Allah dan dilindungiNya.. ameen..

1 comment:

Anonymous said...

selalu juga terpikir takut nak balik msia sbb benda karut marut yg mcm aja ckp nih..tp hatiku sgt2lah rindu pada kuarga..huhuhu...