Friday, June 26, 2009

teknik mengajar di cekolah..

arrggghhhh...... mengantuknya rasa, stp kali lps makan nasi lemak. mesti mata aku kiok.. mcm mata ikan..huhu.. harini hr sabtu, tp aku kene g sekolah mcm biasa. harini ada sekolah ganti, sb nk cuti hari raya lebih lama, so kene tarik hari sekolah ke waktu cuti sabtu. tp harini jadual tak padat. aku cuma mengajar darjah 5 then rileks.. tp kol 10 ni dah kene standby. hari ni sekolah aku bt hari terbuka. parents akan dtg tgk rekod pelajaran anak2,, then bawak anak2 mrk balik umah terus. so aku pasni kene jumpa parents diorang ler..

td aku mengajar budak tahun 5 cuma sekejap je. bg tgk tayangan ttg isu sembelihan yg tak ikut cara Islam. then isu kilang tauhu n air soya yg kotor. aku paparkan LCD guna laptop yg aku bawa dr umah. inilah set induksi pengajaran aku harini. Tajuk pelajaran yg hendak dikaitkan ialah "Adab jual beli". sejak aku jd guru, br aku tahu teknik mengajar sbnr. sblm ni aku selalu je fail utk control kelas. teknik mengajar sbnr ialah;

1)mulakan dgn bacaan doa-2 minit
2)buat set induksi(paparan apa2 shj yg ada kaitan dgn tajuk pelajaran yg akan diajar)
-ini btujuan menarik perhatian semua murid bg memudahkan kawalan kelas semasa pengajaran dan pembelajaran.
-set induksi blh dibuat pelbagai bentuk sama ada nyanyian, paparan LCD, atau CD, atau radio, gambar2 atau benda2 atau apa shj yg boleh menimbulkan tanda tanya murid2 seterusnya membuatkan mrk tertarik dan betul2 bersedia utk terima pelajaran.
so.. harini aku buka LCD cite ala2 edisi siasat 360(three sixty).

paparan ni mmg ada kaitan dgn tajuk adab jual beli. sb apa yg aku paparkan adalah sikap penjual yg tidak ikut aturan jual beli secara islam.

ayam yg tak disembelih tp diletakkn bsama ayam yg sudah disembelih cara betul, mengelirukan pembeli
premis yg kotor sekaligus menjejaskan kualiti barangan juga salah dan menyalahi adab jual beli
jualan haiwan yg tidak disembelih cara islam adalah dikira sbg bangkai, dan bg umat islam ianya tidak halal

akhir paparan, aku menayangkn cara sembelihan binatang mengikut Islam, dan jual beli barangan begini adalah halal dan sah

murid2 semua mmg fokus n suka menonton.. mereka bukan shj celik bijik mata, malah mrk blh fikir, blh bg respon dan penyampaian maklumat lebih jelas.. inilah bezanya org yg mengajar dgn ada ilmu pendidikan, dgn org yg mengajar tanpa ada ilmu pendidikan.

utk jd cikgu yg terlatih, kursus perguruan diberi mmg utk belajar cara2 mengajar yg betul dan mgunakan teknik yg berkesan..

3)langkah 1 :bgtau murid ttg isi pembelajaran yg paling asas dan rendah. tahap ini dilaksanakan utk murid yg paling lemah. contohnya.. kita terangkan maksud jual beli dan ciri2 jual beli yg mengikut adab .. sekurang2nya murid yg lemah dapat ambil pengajaran, dan amalkn dlm kehidupan mrk.. wpn mgkn mrk tidak mampu utk menulis dan menyenaraikan kesemua adab jual beli.

4)langkah 2: masuk kepada isi pembelajaran kedua iaitu tahap murid yg sederhana.. murid tahap sederhana IQ nya, yg dah paham ttg aras pertama(langkah pertama yg telah diterangkan tadi) dan ditambah dgn isi pembelajrn seterusnya.

-pada asalnya mmg la semua isi pelajaran ini disampaikan pd murid2.. tp kita kene ngajar ikut step satu persatu. sb dlm kelas akan ada murid yg lemah, sederhana, dan yg bijak. murid lemah biasanya boleh sebut shj ttg apa yg basic yg diajarkan.
-murid yg sederhana dapat menyebut dan menyatakan satu persatu apa yg diajar
-murid yg bijak,, bukan shj akan dapat menyebut, menyatakan satu-persatu.. malah dia blh menyenaraikan apa yg telah dipelajari.. dgn cara menulis

5)langkah 3: mengadakan permainan atau mengadakan aktiviti soal jawab atau juga blh buat kuiz(teknik belajar sambil bermain)
-permainan blh dibuat mcm2..
kotak beracun, roda impian, teka silangkata, atau puzzle .. apa saje lah ...yg berkaitan dgn pelajaran

6)langkahg 4:aktiviti pengukuhan iaitu menulis nota, atau buat latihan dan jawab soalan dlm buku teks atau mana2 bahan luar

dan yg terakhir.. adalah

7)aktiviti pengukuhan di rumah
-guru dikehendaki bg kerja rumah supaya murid dapat bt ulangkaji dirumah. kerja rumah mgkn blh dibuat dgn cara edarkan lembaran kertas kerja.. soal jawab dibuat dan dihantar pada tarikh yg ditetapkan.

-ibu bapa dikehendaki tanda tangan selepas murid siap bt kerja tersebut, sblm ianya dihantar pd guru. ini bertujuan supaya murid diberi perhatian oleh ibu bapa, di rumah. ibu bapa juga diberi tgjwb memerhati dan ambil berat ttg pelajaran anak2..


okla.. lenkali aku sambung la cite ttg teknik mengajar yg lain.. aku ngantuk but cannot sleep... aku nk g kelas jmpa parents bebudak tahun 1.. bg buku rekod.. cite2 sket ttg perangai anak... dll... wassalam

No comments: