Wednesday, August 26, 2009

Early Ramadhan at Maktab

alhamdulillah.. syukur pd Allah atas segala nikmatNya. Harini hari ke 4 aku n suami berada di maktab. Kami menyambut kehadiran ramadhan selama 1 mgu di sini. Tasneem masih di umah nenek di Segamat. Spjg berada di Maktab ni, aku dpt berbuka puasa bsama suami. Aku rasa gembira sb dpt btemu suami. Kdg2 waktu sahur, suamiku belikan makanan. Kali ni mmg Allah nk bg aku bsendirian. Ruang privacy aku mmg luas, bila di maktab ni. Wpn waktu siang busy dgn kuliah, tp bila malam.. aku seolah2 menguasai ruang dan masa yg ada. Terasa bebas sebebas2nya.. sb, bilik aku takde roomate. aku duk sorg...

Dah lama aku tak bsendirian. Kali terakhir aku jd "free man" bila aku duk UM and stay kat Vista Angkasa(dkt luar UM). aku tgl sebilik yg hanya besarnya 10kaki panjang 6kaki lebar. sifat aku sejak dulu, aku suka bsendirian. aku mmg bergaul.. dan bkn anti sosial. cuma, di luar drp kehidupan bmasyarakat.. aku mmg suka bt keje sdri. mengadap laptop ke,, baca buku ker,, apa2 ler.. asal aku dpt layan diri aku sdri. dah lama aku tak "rest"...

Td aku bbuka puasa dgn suami. Aku dah biasa makan, minum, tido, dan bt ape jua keje sorg2.. tp, sb suamiku ada.. jd dia temankan aku makan. Kawan2 dia makan di meja lain, tp kami semua di kantin maktab. kali ni, suamiku masih sebilik dgn Pojie.. Dia mmg serasi dgn Pojie.. ke kelas bersama(sb dorg sama kelas), dan bilik pn sama.. dia berdua sebilik. Kali ni aku dpt ler kenal Pojie dr jauh. Sekadar tahu dia teman baik suamiku. Aku suka jer dia bkawan dgn Pojie tu.. tak kisahlah sesapa pon.. asal yg baik2. bg aku pula, dihidup aku mmg ramai kawan.. tp kawan masa belajar. Kawan susah dan senang.. ada, tp mrk tgl jauh. Aku contact mrk melalui media elektronik jer... bg seorg perempuan yg dah bgelar isteri.. tiada teman yg lebih rapat bg nya.. kecuali suaminya sendiri. Jd, bg aku.. aku bahagia wpn nampak tidak berteman di sisi. Aku ada suami dan rasanya sudah mencukupi.

Alhamdulillah, wpn pd mulanya aku beranggapan bhw puasa di maktab amat berat n mencabar.. rupanya tanggapan aku silap. Allah jua yg Maha kasih, dan Dia telah permudahkan segala2nya. Antara benda yg bt aku rasa berada di zon selesa kali ni ialah:

1) bilik kuliah aku ada aircond dan kipas pn sgt strategik kedudukannya dlm kelas. so, aku takde masalah letih yg bersangatan dan tidak penat atau haus.
2) dlm bilik kuliah aku, ada pantry + bilik solat. jd, wpn aku nye kelas di tingkat plg atas(tingkat5), aku dpt rehat pd waktu tengahari dlm kelas dan tidak perlu naik turun tangga ke asrama utk rehat dan solat.
3) aku duk asrama sorg2 dan takde roomate. jd, aku blh buat apa saje tanpa ada batasan.
4) wpn takde kawan nak g kantin utk sahur, aku ada suami yg blh tolong beli n hantarkan nasi sahur.
5) peralatan utk bt asignment dan brg2 keperluan lain semua dpt aku bawa, wpn bilik aku(asrama) berada di tingkat 3. Aku bawa printer, laptop dan semua pakaian utk 1 mgu. Aku blh bawa sb, suamiku bantu angkat brg2 tu sampai ke bilik masa hari pendaftaran asrama.
6) aku ada cerek dan seterika sdri, jd aku xperlu bgantung pd kawan utk pnjm peralatan mrk..

alhamdulillah semuanya Allah permudahkan. Aku juga dpt bantu suami bt asignment dia. jd, ada ler give and take.. hujung mgu ni aku balik ke rumah bsama suami juga.. in sya Allah..

Ya Allah,, jgnlah Engkau melupakan aku, wpn aku sering melupakanMu krn kelalaianku mengingati MU... dan sejahterakanlah aku, suamiku, anakku, dan semua org yg telah banyak membantu kami.. amin..

No comments: