Monday, August 3, 2009

musim buah -blk kmpg

Alhamdulillah, tahun ni aku dpt sambut musim buah di kampung ku, Segamat. Segamat ni antara kawasan di mana tdapatnye durian paling best n sedap rasanya. Skrg musim durian sudah smpi ke phujungnye. Tempoyak, pengat durian, pulut durian, lempuk, dodol durian, sampailah kepada cekodok durian pn org dah buat. Betapa besarnya manfaat durian. Semua org mahu merasainya, tanpa pikir penyakit yg dihidapi. Darah tinggi, kencing manis, sakit kepala dan mcm2 lg.. tetap nk makan. Maha Besar dan Maha Bijaksana Allah yg menciptakan musim buah-buahan, silih berganti. Buah yg keluar, bukan kuar sekaligus.

Sblm ni di pasar mlm, pasar tani, dan di merata tempat, kelihatan buah durian, nangka, cempedak, manggis, dan mangga tersusun dgn pelbagai cara. Ada yg berlonggok2 dijual di tepi jalan, ada yg digantung, ada yg diikat, dan paling dahsyat aku penah tgk.. lori jual secara borong. Itulah senario yg blaku di negara kt, Malaysia. Wpn kt tidak pernah sambut musim salji, musim bunga, musim panas, dan musim gugur, kita ttp ada musim tsendiri. Mcm2 buah kt jumpa, termasuklah buah petai... wpn busuk.. sedap jugak dibuat ulam.


Hujung minggu yg lalu, aku bkesempatan ke rumah atok di Segamat. Mak, abah semua suka aku pulang. Mrk suruh balik, katanya buah mata kucing byk sgt, penuh 1 pokok. pokok yg ada lebih sepuluh batang semuanya. Buah dokong pula sudah masak dan manis. Jd, pendek cite, aku, suami dan emak ke kebun yg dulunya milik atok. (Tp skrg atok dh serahkn segalanya pd abah). Di kebun, byk pokok2 buah. DURIAN, RAMBUTAN, MANGGIS, LIMAU KASTURI, PETAI, KOKO, MATA KUCING, DOKONG, dll. Tp, skrg musim rambutan, mata kucing dan dokong.

Buah dokong mmg manis. aku sempat ambil 1 kampit beras. sbnrnya buah mmg byk, tp sb tinggi, tak reti memanjat plak tu.. so, dpt amik yg rendah2 jer. buah rambutan dah masak dan boleh dipetik dgn tangan jer.. ada pokok yg rendang dan yg tinggi di kebun atok. Pokok rambutan entah dekat 10 batang ada. sayangnya tiada org nk ambil.. akhirnya jika dibiarkan.. ianya bguguran sahaja di tanah. paling2 pn, menjadi makanan binatang lain. sayangnya..
buah mata kucing pula aku dpt amik yg muda dan belum penuh isinya.. buah mata kucing di kebun ni belum masak dan belum penuh isinya. jd aku sempat amik sikit je yg muda.. sb dah teringin sgt nk mkn.

Hujung mgu br ni adlh masa yg sgt bermakna bg aku n family. aku dpt pulang ke kampung menaiki kereta Wira yg dipinjam drp kawan suamiku. Inilah kali pertama suamiku drive dlm jarak yg agak jauh dr kebiasaannya. kebetulan suamiku br dpt lesen kete bbrp bulan yg lalu. Jd, inilah peluang utk dia gunakan lesen memandu yg dia ada(tak mcm aku, wpn dah btahu
n2 ada lesen, tp takut nk drive). Sblm ni, suamiku cuma dpt drive kawasan dekat2 jer... tu pn pinjam kete ayahnya. Kali ni dia rasa puas dpt test kemampuan diri bawa kete jalan jauh. Pd mulanya kami nk sewa kete, tp kawan suami sgt baik orgnya(ssh nk jumpa org bhati mulia zaman skrg ni) telah bg pinjam tanpa byr pape.

Sblm ni, aku tak penah jmpa org yg baik2 betul.. tp sejak kahwin, aku jumpa mcm2 org melalui suamiku. kalaulah aku pinjam kete kawan.. paling koman mesti nk kene bg duit sikit. wpn dia tak minta. tp kawan suamiku ini.. ma sya Allah.. mulianya hati dia. wpn diberi, dia tetap tidak mahu menerima wang kami. katanya, tak payah. buat apa nk bayar2.. bkn kita ni org lain. dah kenal lama.. aku dan suami mmg terharu dgn pertolongan dan budi yg diberi. kami tidak putus2 mendoakan dia dan keluarganya smga diberi ganjaran yg baik di sisi Allah dan kebahgiaan dunia akhirat.


Kawan suamiku ni adalah jiran kepada suamiku. adik beradiknya semua alhamdulillah ramai yg belajar di Mesir. dan ada yg belajar di Msia. tp apa yg aku lihat, hati mrk semua baik dan murah hati. tak mustahillah mrk ni murah rezki. Suamiku kata, kereta yg kami pinjam tu sbnrnya kereta free. kawan dia dpt, ada org bagi free. dulu kawannya tu bkn org senang. tp hatinya mulia dan entah cmne rezkinya, ada Dato' yg hadiahkan kereta dan rumah kpd dia. skrg kawan suamiku tu dah keje buka consultant, bt prog motivasi dll. rezkinya melimpah ruah, dan dia tidak kisah ttg wang. apa yg penting adalah bkorban utk Islam. Byk benda aku pelajari drp org yg bhati mulia.

Berbalik kpd cite ttg buah.. aku dpt petik buah dokong 1 kampit beras, buah mata kucing ada lah 1 plastik tp muda dan belum masak betul. selain tu, dpt juga ambil buah rambutan dan petai dr kampung. plan kami nk bg mertua, kawan suami yg bg pnjm kete, kakakku, dan jiran. tp.. malang sedikit, krn buah yg kami petik tu tidak begitu baik keadaannya bila kami tiba di Selangor(Kami bertolak pd waktu tengahari dan sampai petang), buah tu semua menjadi meletup2 sampai terkeluar isinya krn terlalu masak. kulitnya habis terbuka dan pecah2 .. hati rasa tak sdp pula nk bg org cmtu. jadi, kami pilih2 yg mana elok. sempatla merasa sorg sedikit..

seronok dpt jumpa family. rindu masakan emak.. rindu nk jumpa ayah dan atok yg dah tua... nenek Tasneem dan atuk Tasneem rindu sgt kat Tasneem. bila sampai di sana, terus nenek cium peluk Tasneem. alhamdulillah.. mudah2an kami dpt ke sana lg.. Tok Yang tasneem pula, tak puas2 asyik cium Tasneem berkali2. Tasneem mmg suka sgt pulang jumpa atuk.. sb dia dpt main kerusi roda(wheel chair) tok Yang(moyang).

alhamdulillah..

No comments: