Tuesday, July 28, 2009

Alhamdulillah.. kesannya dpt dilihat

Lps maghrib td, spt biasa anak murid aku dtg mengaji. Semua dtg awal, wpn aku dah berkali2 pesan dtg pukul 8mlm, mrk tetap dtg dlm 7.50mlm. Semata2 nk jd org terawal mengaji, sb kalau dah abis mengaji dorg nak main.. budak2.. tak main, bukan budak namanye..

Minggu ini aku rasa suatu kelainan dlm kelas mengaji yg aku jalankan sejak dr hujung bln 3 yg lalu. Minggu ini, bulan ini.. aku dapati ramai dikalangan anak didikku sudah pandai membaca dgn lancar dan makhraj yg betul. Mrk sudah beralih dr Iqro' 1 ke Iqro' 4. Tanpa disedari.. mrk sudah hampir boleh membaca potongan ayat-ayat al-Quran. Bila aku duduk sendirian.. aku tersenyum.. teringat saat mula2 aku mengajak murid2 mengaji di rumahku.

"ok murid2 semua.. dengar ni.. ni, ustazah nak bg no telefon ustazah(sambil menunjukkan no fon aku yg ditulis di papan tulis). Sesiapa yg nak mengaji, yang tak mengaji di rumah, boleh dtg ke rumah ustazah. Bgtau emak dan ayah kamu, ustazah suruh dtg ke rumah ustzah lepas maghrib. Umah ustazah dekat je.. depan sekolah, kamu lintas je jalan.. ada lorong sebelah bus stop.. kat situ ada rumah ustazah. kalau ibu atau ayah kamu benarkan kamu dtg, tp mrk tak tahu jalan nk ke rumah ustazah.. kamu suruh ibu bapa kamu tu, telefon ustazah. (semua murid cepat2 menyalin no fon yg aku bg). bgtau ibu bapa kamu, tak payah bayar.. free.. percuma, paham?"kamu cuma perlu bawa iqro' shj.

petang tu, ada lah sorg dua ibu bapa yg call no aku. dorg tanya arah umahku.. tp tak ramai, cuma seorg shj yg hadir. hari berikutnye.. aku bgtau kelas lain pula. lama2 ada ler sorg dua. last2 puas aku pikr cmne nak suruh dorg ni mengaji. sb lemah sgt.. huruf pn tak kenal. so.. aku edarkan handbill spy mrk serahkan pd ibu bapa. aku tulis no fon, nama aku, dan bgtau mrk dtg mengaji percuma.

Tiba2 petang tu, ada lak ibu yg call. "hello, ni ustazah siti hajar ke?" aku jwb, "ya". "ustazah, ttg kelas mengaji tu, mcm mana ye? bayarnye...?" aku kata, "oo.. tu free je. dtgla.." Makcik tu ckp lagi, "oo.. yeke..?kalau camtu, akak nk hantar semualah anak2 akak.." aku jwb, "ha.. dtgla.. takpe. dtg mengaji je". pastu.. perbualan kami diakhiri dgn tunjuk arah jalan ke rumah aku.

Malam tu, si ibu membawa anak2 mrk ke rumah aku. semuanya 3 org sekaligus. dia kata, sbnrnya ada lagi sorg.. tp tak muat lak nak bawa naik motor ni. kang bawak 4 org.. ada lak yg tercicir.. aku berasa lucu dan kagum dgn semangat makcik ni.. tp sehingga harini, makcik tu hantar anak dia mengaji. dia tak pernah missed kelas ngaji aku wpn sehari. dah berbulan2 kelas ni dijalankan. aku mengajar setiap hari bersekolah, lepas maghrib. kesannya.. yg dulu lemah, dan ditahap iqro' satu.. skrg dah sampai iqro' 4. malah, mereka suka mengaji dan selalu mintak aku semak bacaan mrk. mrk nk mengaji banyak2.. taknak 1 muka surat jer..

aku rasa syukur alhamdulillah... kesannya dpt dilihat..

1 comment:

Anonymous said...

Jazakumuulahu khair..

apabila mati anak adam putuslah segalanya melainkan empat perkara..satu antara empat itu,ilmu yg bermanfaat dan dimanfaatkan..