Wednesday, July 29, 2009

Org rajin mencari jalan..

Ptg smlm, aku trma msg dr kwn. dia mcm bminat nk jual dadih tpxde pengalaman bt dadih. ni yg aku rasa susah sket nk explain. sb bg aku, sape nk bt dadih kene try bt dulu. br tau cmne nk buat. Dunia masakan ni mmg dunia yg best bg aku. Sb bila memasak, aku dpt tgk 1 persatu perubahan pd rupa bentuk makanan tu. dr yg mentah, bila cmpur jd rupa yg lain, dan rasa yg lain. cmtu juga dgn bt dadih. aku suka tgk mcm2 warna dan rasa. sedap sgt! tp.. mmg stp kali nk bt perasa bbeza, aku dpt belajar sesuatu yg br.

perasa atau pewarna ni, ada 2 rasa. 1 yg masam dan 1 lg yg manis. perasa yg manis biasanya tidak rumit nk bt dan tidak byk mslh utk jd sedap. makin byk perasa diletak, mkin sedap dan ketara. cthnya, perasa pandan, jagung, sirap, laici, koko, tembikai susu dll. perasa2 ni berbau manis, dan tidak menjejaskan rupa dan struktur dlmn dadih. tp, mslh akan timbul bila kt campur perasa masam spt oren, strawberi, anggur, jambu batu, dan kiwi. Ini krn, bila bt dadih, pastinya kt jdkan susu sbg bahan asas. bila susu dicampur dgn bnda masam, maka susu tu akan bketul dan mbeku. susu tu akan terapung dipermukaan dadih. so, cmne nak atasi mslh ini? my first try, mmg blaku mslh cmni. bhgn dadih yg atas jd bketul dan susu bkumpul di pmukaan dadih. bhgn bawahnya cuma tgl agar2 perasa anggur dan strawberi. inilah merosakkn nama dadih. dadih dh jd rasa agar2 pulak.

Actually aku suka ltk perasa tu lebih spy warna nya cantik, tidak pudar dan lebih menarik. tambahan lg, rasa perasa tu lebih ketara bila kt letak byk. tp, bila kali ptama bt tak mjadik, spt yg aku cite td.. so, smlm aku bt 2nd round nye. kali ni agak bjaya. sedap sgt bila dadih jadik. aku letak sikit je perasa anggur dlm susu yg bcampur agar2 n gula tu. alhamdulillah, dadih aku tidak bketul2.. ianya lebih rasa enak dan lemak2.. sb susu sebati dgn perasa anggur. kdg2 rasanya dah mcm rasa yogurt atau vitagen... smlm sb nak try je dulu.. aku bt 2 cup besar n 1 cup kecik je perasa anggur. pastu aku dah rasa yg kecik tu. mmg sedap! cup yg besar tu dah dibeli oleh anak murid aku. smlm aku bt dadih perasa jagung, mangga(aku guna mangga fresh yg di blend), anggur, strawberi dan pandan.

Pd mulanya murid2 tanya, "ustazah, ada tak perasa coklat?" sb murid2, budak2 suka sgt perasa coklat. tp, aku sengaja tak bt sb mgu lepas 20 lebih cup perasa coklat aku dah bt. mmg abis laris! mgu ni aku sengaja tak bt sb aku nk budak2 ni rasa perasa lain. kalau aku bt perasa coklat jer.. mrk tak bpeluang nk rasa perasa lain2. bila abis, aku pk.. akan dtg lak aku buat. aku sbnrnya lbh suka perasa strawberi n anggur.. sb adventure jer rasa bt benda yg susah. bila jadik.. rasa puashati sesangat.

Baru2 ni aku ada cuba bt perasa oren. hampeh.. lgsg tak sedap!sb perasa oren tu sdri tak sdp. so, aku tak teruskan bt perasa oren tu. perasa sirap pn aku dah stop bt sb org dah biasa minum sirap bandung atau sirap. tp.. bila aku pk2 semula, rugi lak tak gunakan pewarna tu. 2 botol masih byk lg.. oren dan sirap. aku pk2... tcetuslah idea baru. akan dtg aku nk campur sirap dgn oren. dan jdkan 1 perasa lain. so... we c next time lak.. k?

aku skrg kat sekolah... balik sek nanti ada kesempatan aku akan masukkn gambo dadih aku dlm blog ni.. hrp kengkawan yg bminat nk niaga dadih,, sabo tau.

Pd sesapa yg nak tau sukatan dan resepi dadih.. in sya Allah aku try sukat bahan2 tu utk panduan kalian. actually aku mmg nk sgt tgk kwn aku yg buka CC dan kelas mengaji, bt bisnes sampingan di kedai atau tempat mengaji tu. sb.. bisnes ni mmg seronok!

aku penah tgk ada 1 cyber cafe kat area UM dulu. tokey nye melayu.. dia mmg bagus giler. sb dia bkn shj bt bisnes internet..komputer n printing. tapi, dia bt bisnes dobi dlm cyber cafe dia. stp sudut kedai, mmg padat tp susunannye sgt teratur. bygkan,,, bijaknye dia mcari peluang dan mgunakan ruang.

Pernah jugak aku tgk kat kedai cyber cafe bdekatan umah mertuaku. Dpn CC ni, dia buka kedai jual rojak buah, air dan bbrp jenis mknn lain yg simple.

Pernah jugak aku tgk kedai runcit yg tokey nye cina, dia jual brg runcit, dan di dlm kedainya juga, dia amik 1 sudut kecik, utk bt bisnes jual handset, jual topup dan baiki handset.

"Orang yg rajin, mencari jalan,
Orang yang malas, memberi alasan"


No comments: