Wednesday, July 22, 2009

Niaga dadih

Hari Isnin baru2 ni aku mulakan bisnes kecil2an meniaga dadih di rumah. sasaran aku hanyalah anak murid yg aku ngaja ngaji. so, takdela ramai. tp aku bt 4 perisa supaya mrk lebih tertarik utk mencuba stp satu yg aku jual. aku tak buat cup kecik, sb lambat pulang modal memandangkan sasaran aku tak ramai yg blh membeli. aku mmg dah lama teringin nk bt bisnes dadih ni. Kakak aku sblm ni mmg niaga dadih. Dia berjaya melebarkan sayap perniagaannya sampai ke kedai2 dan koperasi sekolah. Tp skrg, dia dah tak larat lagi kot.. bkn apa, dia pn dah byk duit.. dah keje tetap, dah tu pulak sblm ni praktikum j-QAF. jd takde masa sgt nk bt dadih.

sblm ni aku mintak kakak aku resepi dadih, tp dia mcm tak brp nk bg sukatan tu. mgkn sb dia pn jenis main campak2 je kot.. tak tau sukatan sbnr. so, kebetulan aku ni mmg jenis yg suka mencuba, aku try bt kat Madinah. Masa di Madinah, aku dpt musaadah(bantuan) makanan asasi yg agak byk. termasuklah susu. dan member di Madinah masa tu, dorg tak biasa amalkan minum susu tepung dan tak tau nk guna susu tu utk apa. so, dorg bagi aku bertin2 jugaklah. Masa tu, aku punyela suka tak terkata. dahlah susu tepung mmg mahal kat Madinah. aku mempelbagaikan penggunaan susu tepung sbg santan utk masakan gulai lemak cili padi, teh tarik, milo susu(ape saje minuman yg blh dicampur dgn susu), dan sampai 1 ketika aku try bt dadih di Madinah.

Kat Madinah ni, aku rasa dah jd pusat latihan memasak. al-maklumlah.. duk umah sepenuh masa. aku mmg suka memasak. so, ape yg ada, aku masak je sambil bt eksperimen. masa tu, aku buat dadih perisa jagung.. alhamdulillah menjadi dan berjaya. Rahsia dadih ni sbnrnya, nk sedap betul.. mesti campur susu tepung. makin byk susu tepung kita campurkan, maka makin lembut structure dadih tu.

berbalik pd cite dadih, aku mmg dah lama tak buat. pastu, bila nk mula niaga ni.. aku terpaksa test. sb aku tak biasa pakai agar2 serbuk. dan bg aku, agar2 pintal/jenis mcm tali, lebih kuat berbanding serbuk. wpn orglain mgkn suka pakai yg serbuk sb mudah larut dan cepat siap, tp aku guna agar2 tali tu dan aku gunting kecik2 supaya mudah larut. kali pertama buat, aku dapat buat 27 cup dgn kadar 1 periuk nasi yg agak besar. ni first try.. mmg tak menjadik lak. sb aku ni tak tau sukatan sbnr. aku kene test dulu br tau. sukatan aku cuma guna periuk yg sama saiz dan kadar gula ikut sesedap tekak(tp mmg kene gula lebih sb bila beku dia akan tawar sikit), pastu susu pn aku pakai susu cair campur susu tepung Tasneem sikit(2,3 sudu cmtu). itu saje resepinya.. aku buat pelbagai warna dgn satu bancuhan shj. so,, mmg mudah. Pastu aku juga membuat satu anjakan paradigma pd dadih aku ni. aku bubuh nata de coco, saje2 utk nampakkn kelainan dadih aku dgn orglain. hihi..

Kali pertama buat, dadih aku keras n tawar sikit. tp.. alhamdulillah mendapat sambutan baik jugak. suami aku nk makan pn kene beli jugak.. hahaha kejam nye aku... bukan apa, dah nama nye niaga, kan?kalau tak buat gitu.. tak sempat aku niaga dah abis dimakan nye... hihi.. suamiku pn tak kisah kene bayar, sb aku kuar modal permulaan hampir RM40. utk beli cup, sudu, perisa, nata de coco, agar2 dan susu(actually susu adalah free utk pmulaan ni sb aku aritu diberi 2 tin susu cair masa program BIG). so, bila buat dadih aku dapat bt 27 cup. pastu ada jugak yg aku makan, n bg free kat murid2 aku. ala.. malas la nk bkira sgt. nanti dorg dah rasa, diorg mesti dtg beli lg.. hehe.. aku dapat bt perisa jagung, sirap, koko, dan laici. bila jual permulaan ni, aku tnya pelanggan aku. dorg kata keras sikit n tawar sikit. so, aku buat kali kedua lak.. br malam tadi aku buat. tp cup lak dah abis. tak dapat buat byk2.. so, aku buat 24 je.. baki nye aku letak dlm tupperware aku bg khas utk suamiku. sian lak kat dia.. nk makan kene beli. hehe.. hasilnya.. malam ni br tau.. aku buat perasa koko je kali ni. sb anak murid aku kata nk coklatnye.. dorg rupanya suka perasa coklat. pasni.. guarantee dorg nk beli jer.. sb aku buat kali kedua ni lembut n cukup manisnye..

pagi2 buta tadi, pas solat subuh suamiku kejut aku bangun solat. katanya, "yang..yang.. bangunlah solat. sayang nk tau tak.. dadih sayang, ma sya Allah sedap. jadik mcm kat Madinah dulu". aku dengar terus senyum.. hehe.. aku cepat2 g kat petiais, tgk.. rupanya dia dah makan separuh mangkuk dadih. dasat betul tu.. ni alien ke,, dinosour.. aku yg mula2 nk makan byk, tak jadi nk makan. cuma aku rasa separuh sudu je, sb takut dia nk makan nanti. suamiku mmg gemar dadih. dia mula makan dadih sejak kawin dgn aku. sb, mama dia tak reti buat dadih.. hihi.. sbnrnya sejak kawin aku tak reti masak. so, bila nk belajar memasak apa2 aku akan try masakan yg emak mertuaku tak reti. aku tak suka kalau aku masak benda sama dan yg selalu emak mertuaku masak, nanti dibanding2kan antara masakan aku dgn mertuaku.. hihi.. tengahari tadi pula, pas balik sekolah aku buka petiais. nak tgk mangkuk dadih suamiku. ingt nk amik cikit.. tp lawaknye, bekas tu pn dah takde dlm petiais. rupanya dia dah abiskan.. mujur mangkuk tu dia tak makan. hihi.. nanti buat lg utk abg yer..

ops.. lupa lak aku nk cite. sbnrnya, aku bkn taknk niaga kat sekolah. Tp pihak kantin sekolah marah n akan report kat pentadbiran sesapa yg jual makanan di sekolah. dia takut tak laku makanan yg dijual di kantin. sbnrnya ada cikgu sekolah aku sblm ni niaga dadih, mmg laku n mcm pisang panas! habis! tp.. skrg dia dah tak niaga. aku tanya, knp? rupanya pihak pentadbiran dapat report dr kantin. Guru Besar bgtau takleh niaga dah.. mmg geram je nk jual. aku rasa, blh dpt sekurg2nya RM50 kalau aku niaga kat sekolah.. budak2 mmg suka dadih. aku pn suka budak2 makan, sb kandungannya ada susu yg berkhasiat. tp ape kan daya.. takleh jual.. otak aku masih pk2 lagi cmne nk kembangkan pniagaan ni. sbg pendapatan sampingan. ttg mengajar ngaji, aku tak jadikan ia sbg keje sampingan utk dpt punca rezki. aku mengajar utk bantu shj. disamping saham akhirat.. semoga usaha aku diredhai Allah.. amin..

No comments: