Thursday, July 16, 2009

Baba n Tasneem

Gambar suamiku dgn member2 dia.. cuba cari.. mana adik ipar aku.. hehe

Jawapannye.. adik ipar aku Asri, yg di depan berjubah kelabu. suamiku.. yg pakai kemeja putig belakang tgh bdiri..Gambar ini sekadar hiasan, so sesapa jgnla perasan..hikhik


Minggu ini mgu kedua suamiku mengajar di SK Bukit Rahman Putra. Sek dia bdekatan jugak dgn umah, tp sek aku jauh lbh dekat dgn umh. Namun, alhamdulillah kami tidak bjauhan. Ramai yg dpt keje, jauh dr umah. Ada jugak yg tpaksa amk masa lebih sejam dr umh ke sekolah. Sblm ni, Tasneem selalu je ckp "sekolah baba", sambil menunjukkan jari ke arah SK Bukit Rahman Putra. Akhirnya, masin mulut Tasneem, Baba dapat berkhidmat di sekolah elit/sekolah harapan tu.


Smlm, sblm tido.. mcm biasa.. aku n suami borak2 ttg sekolah masing2. Kelihatan tiba2 suamiku mcm pening2, dan menggiling2kan kepala. Aku tanya, "knp?". akhirnya dia buka cerita. "Kdg2 abg rasa, budak2 sekolah ni mcm ada kurg ajar sikitla.. tp xtaula.. ke, abg yg rasa pelik." aik, lain mcm je bunyi nye.. sblm ni semua yg dia cite semua yg best2 ttg sek dia. Guru Besarnye baik, pentadbiran bagus, guru2 rajin.. mcm2 lg. ni, tetiba je intro dah semacam.. suspen jer. Rupanya, suamiku kata, ada budak darjah 3, kat sekolah dia, perempuan.. dia tunggu suamiku kat motor. Bila jumpa je dgn suamiku, dia kata.. "ustaz, i love u".. pastu suamiku buat tak layan je budak mentah tu. bila dia tgk ustaz dia bt dono jer.. dia pn kata.. "eleh ustaz, mcm hensem sgt".. bunyi ayat mcm frust n bengang je budak tu bila ustaz tak layan dia. Suamiku bt tak layan lg dgn kata2 murid dia..


herm.. ntahla, lawak jugak bile dgr cite dia. tp aku pesan jugak, jgn bg budak kurang ajar kat kita, naik kepala camtu. kene tunjuk jugak ketegasan. Budak2 zmn skrg, mcm2 cara dorg guna utk tarik perhatian. maklumlah,, kat umah mak bapak busy dgn keje. buat salah, kene marah. berkawan lak dgn mcm2 kawan.. kat sekolah tempat lepaskan perasaan.. mcm2 hal..


kat sekolah aku, ada ustazah tu cite, br je kuar dlm paper harini. kes guru tampar murid 4 kali. siap ada rakaman jelas pbuatan guru tu. herm.. kadang2 mmg padan jugak budak2 ni. mulut biadap. tp, kerajaan ni.. bela budak2 jugak.. tu yg guru tu disabitkan kesalahan. teringat kisah aku masa kecik2.. aku penah kene tampar dgn cikgu BM aku. bkn tamparan biasa, tp dikompang. sedar2.. aku rasa kebas seluruh kepala ni. mana tak nye.. aku masa tu br darjah 3, dan buat kesilapan kecik je. tp ntahla... cikgu tu sawan ke apa time tu.. semua budak kene kompang. kalau ingt2 mmg bengang dgn cikgu tu. Kesalahan aku, cuma tidak minta ibubapa tandatangan buku sekolah. lepas bt latihan, buku disemak oleh cikgu dan cikgu cop buku murid. cop tu khas utk ibu/bapa tandatangan menunjukkan mrk prihatin dan semak kerja sekolah anak. aku masa tu tlupa nk suruh mak sign. semua kene bdiri atas kerusi. sorg2 kene kompang. cikgu lelaki, tangannya mgkn 2,3, kali ganda besarnye dr muka aku.


balik umah aku cite pd mak. mak geram jugak, anaknye dibuat begitu. mak kata, nnt mak nk jmpa cikgu tu. tp, aku masa tu mmg takut emak nk amik tindakan cenggitu. sb biasanya, kalau kt lapor kt makbapak, cikgu akan selama2nye benci kt. pastu dia akan ckp2, dan marah kt bila disekolah. begitulah garangnye cikgu dulu. tp, skrg.. aku tetap maafkan cikgu tu. cuma, bila ingt2.. mcm tak masuk akal je tindakan dia.


teringat jugak kisah kawan aku. masa tu kami br darjah 5. Kawan aku ni kristian. namanya Samuel Anand Richard. Mukanya bara2 mcm mat saleh.. hensem la jugak. tp, 3 tahun lepas, aku dpt berita Samuel ni dah mati. Sb kemalangan.. berbalik pd kisah dia, dia ni agak nakal ler jugak. suka bt lawak ala2 Mr. Bean. sb muka dia sejibik@sebijik mcm Mr. Bean. cuma dia lebih hensem la.. hihi.. dia ni mmg pandai, cuma lawak n suka bt lawak. bila bt lawak, kelas jd bising la. Ada sorg cikgu Melayu ni.. lelaki jugak(entah knp la ramai cikgu laki ni yg garang giler).. cikgu ni pukul Samuel dgn pembaris panjang sampai patah dua pembaris tu.. sian aku tgk kawan aku. Tak kira la apa bangsa dia, tp aku pk mmg x masuk akal tindakan cikgu tu. sedangkan dgn binatang pn kt ada belas kasihan. inikan manusia, budak br darjah 5.. apelah dia tau.. tp Samuel mmg takut dgn cikgu tu sejak hari tu. tp dia tetap jd pelawak antarabangsa...


-Masa aku menaip ni tetiba aku tdengar bunyi org berlari dlm umh. Pastu terdengar bunyi air kencing sedang mengalir.. ingatkan apa.. rupanya Tasneem berlari ke tandas. lari punye la laju.. tak pakai baju n seluar, meluru ke bilik air.. tgk2.. dia dah buka paip tgk nak cebuk kencing. suspen jer.. ingtkan ape.. Tasneem skrg dah pandai kencing n berak sdri. dia ke tandas n mencangkung kat lubang jamban, terus buat projek kencing/berak. tp belum lulus mencebuk dgn suci hilang bau, rasa n warna. tp dah reti jugak cebuk2.. cuma belum mumayyiz lg jer..

-Kelmarin, aku tgh tido mati..kepenatan.. lepas balik sekolah. pd mulanya Tasneem tido jugak. tp dia bangun dulu. pastu ntah apa dia buat.. abis sepah bilik study aku. Tiba2, aku dengar org pgl mama!mama! berak.... tkejut aku, tgk2 Tasneem basah baju dia. Dia kata, berak! aku cepat2 bingkas bangun, bawa dia ke jamban. ingatkan dia nk berak ler.. Tgk2 bsepah tahi dlm jamban. Rupanya dia dah selesai qodo' hajat. dia panggil aku suruh jirus coklat2 tu.. hihi.. dia suruh aku cebuk sekali. aduhai.. Tasneem.. Tasneem.. buat suspen je. mujur la tak berak kat lantai. kalau tak,, aku kene kutip satu2 coklat dia tu.. hoho..

No comments: