Saturday, July 25, 2009

kerja..kerja.. kerja



Mmg seronok bekerja drp duduk bersahaja. itulah yg aku rasakan sejak pulang ke Malaysia, setelah 1 tahun lalu berada di Madinah. Bila bt kerja aku rasa hidup ada sasaran dan matlamat yg hendak dituju. bila bekerja, aku tahu pahit jerih mencari rezeki. Bila berja, aku mula bfikir nasib org yg kerjanya lebih sukar dr aku. Bila bekerja, aku mula fikir utk jaga kebajikan pekerja sekiranya aku jadi majikan. Bila bekerja, aku tau mhargai RM1. Bila bekerja, aku mula ada impian. Bila bekerja, aku ada sasaran. Bila bekerja, aku belajar urus masa. Bila bekerja, aku tidak sempat fikir hal remeh-temeh. Bila bekerja, aku tidak peduli apa org fikir ttg aku, krn aku sudah ada fikiran sdri. Bila bekerja, aku tidak bergantung pd orglain. Bila bekerja, byk benda aku bt dan byk perkara mjadi bahan utk aku fikirkan.


Namun, kdg2.. aku terasa masih byk benda yg blm aku urus. bila bekerja, byk benda aku abaikan, bila bt kerja, aku tidak ada masa utk diri sendiri, bila bekerja.. aku tidak dpt menghayati dan menikmati kehidupan lain, bila bekerja aku hanya fikir ttg kerja, bila kerja aku terlupa fikir ttg rezki dtgnya dr Allah dan bknnya dr hasil titik peluh aku semata2, bila sibuk bekerja, aku selalu penat dan kdg2 tak sempat layan anak dan suami sepenuhnya, bila penat bekerja, kdg2 aku tidak sempat fikir ttg kehendak jiwa dan rohani, bila kerja aku selalu kelam-kabut, bila kerja aku mula rasa keluarga dan saudara mara tidak begitu pnting, bila bekerja aku tidak lagi bergaul dan bersosial, bila bekerja aku tidak lg fikir hal kawan2, bila bekerja aku selalu lepaskan geram pd anak bila dia mintak perhatian lebih dan aku tak larat nk layan, bila kerja otak aku selalu rasa tepu dan serabut bila org atur hidup aku, bila bekerja aku selalu lupa pikir hal remeh temeh yg mgkn menjadi punca masalah yg besar, bila bekerja... aku mmg lupa ttg usia, bila bekerja,aku lupa ttg masa.. yg aku tau.. cuma bekerja...

No comments: