Wednesday, April 23, 2008

Anak Anjing

Seekor anak anjing yg kecil mungil bjln2 di ladang pemiliknya. Masa dia mendekati kandang kuda, dia dgr binatang besar itu memanggilnya. “Kamu mesti masih br di sini, cpt atau lmbt kamu akn mengetahui bhw pemilik ladang ini mcintai sy lbh dr binatang lainnya. Kerana saya mampu mengangkut byk brg utknya, sy kira binatang sekecil kamu tidak akan bernilai sama sekali baginya”, ujarnya dgn sinis.

Anjing kecil itu menundukkan kepalanya dan pergi. Tp, dr kandang sebelah, ia mdengar suara seekor lembu. “Sy adalah binatang yg plg thormat di sini sbb puan di sini mbuat keju dan mentega dr susu sy. Kamu tentu tidak berguna bagi keluarga di sini”, dgn nada mencemuh.

Blm lg kesedihannya hilang, ia mdengar teriakn biri-biri. “Hai lembu, kedudukanmu tidak lebih tinggi dr sy. Aku mberi bulu kpd pemilik ladang ini. Aku mberi kehangatan kpd seluruh keluarga. Tp kata2mu soal anjing kecil itu, mmg benar. Dia sama sekali tidak ada manfaatnya di sini.”

Satu demi satu binatang di situ ikut serta dlm pencemuhan itu, smbil mceritakn betapa tingginya kedudukan mereka di ladang itu. Ayam pun berkata bagaimana dia telah mberikn telur, kucing bangga bagaimana dia telah menghapuskan tikus-tikus dari ladang itu. Semua binatang sepakat kalau si anjing kecil itu adalah makhluk tak bguna dan tidak sanggup mberikn sumbangn apapun kpd keluarga itu.

Terpukul oleh kecaman binatang-binatang lain, anjing kecil itu pergi ke tmpt sepi dan mulai menangis menyesali nasibnya. Sedih rasanya, sudah yatim piatu, dianggap tak bguna, disingkirkan dari pergaulan pula…

Ada seekor anjing tua di situ mdengar tangisn tsebut, lalu mdengar keluh kesah si anjing kecil itu. “Saya tdk dpt mberikn sumbangn kpd keluarga di sini, sayalah haiwan yg paling tidak bguna di sini…”

Terharu, anjing tua bkata, “Mmg benar kamu tlalu kecil utk menarik pedati. Kamu tidak berupaya mberikn telur, susu ataupun bulu. Tetapi bodoh sekali jika kamu menangisi sesuatu yg tidak mmpu kamu lakukan. Kamu harus mgunakn kemampuan yg diberikn oleh Tuhan utk mbawa kegembiraan.”

Mlm itu ketika pemilik ladang br pulang dan kelihatan amat penat krn pjalann jauh di pns terik matahari, anjing kecil itu lari mhampirinya, mjilat kakinya dan melompat ke pelukannya. Smbil menjatuhkan diri ke tanah, pemilik ladang dan anjing kecil itu berguling2 di rumput disertai tawa ria.

Akhirnya pemilik ladang itu memeluk dia erat2 dan mengusap2 kepalanya, dan bkata, “Meskipun saya pulang dlm keadaan letih, tp rasanya semua jd sirna, bila kau menyambutku semesra ini. Kamulah yg paling bharga di antara semua binatang di ladang ini. Kamu kecil, tp sgt mengerti ertinya kasih…”

Moral:
Jgn sedih ketika kamu tidak dpt bt sesuatu spt org lain krn mmg tidak memiliki kemampuan untuk itu. Tetapi apa yg kamu dpt lakukan, kerjakan itu dgn sebaik2nya. Dan jgn sombg jika kamu merasa byk melakukan bbrp hal pd org lain, krn org yg tinggi hati akan direndahkan dan org yg rendah hati akan ditinggikan.

No comments: