Tuesday, April 8, 2008

Dari lembaran kertas ke sebuah filem



Ayat2 cinta ni merupakan sebuah novel cinta yg agak Islamic. Novel ni mdpt tmpt di hati ramai pcinta novel, dan sesiapa yg minat kpd novel2 cinta khususnya. Novel ni aku pernah disuruh baca oleh sahabatku bnama Saudah. Pd mulanya, bg aku yg merasakn novel ni semuanya cerita semata2 dan hanya mbuang masa mbacanya, aku tidak mengambil peduli ttg dunia novel ni. Tp setelah Saudah seboleh2 memaksa aku mbacanya, maka aku mengambil novel ni dr nya dan cuba membacanya.

Pd awal novel ni mmg mbosankn. Namun aku gagahkn mata aku yg rabun ni dgn menatap dan mhayati satu persatu isinya. Permulaan yg mbosankn sbb kisah hdp seorg lelaki sbg watak utama dlm novel ni dihurai dgn pnjg lebar. Namun, bila smpi ptengahan cerita, mataku yg lesu mjadi segar. Semangatku melonjak2 dan akhirnya aku mbuat keputusan utk habiskn mbacanya wpn dlm keadaan bguling2 atas katil sbb nk hilangkn rasa ngantuk dan menahan mata yg letih.

Kisah dlm novel ni skrg mula mjadi rebutan kbykn msyrkt tak kira Minah Indon, Mamat Indon, atau org Malaysia sdri. Sesiapa yg phm bahasanya, mesti nk baca. Tak kira usia atau kesibukn masa. Novel ni mjadi rebutan krn keunikannya bkn pd warna kulit yg pelik serta gambar 2 biji mata seorg wanita. Tp krn kisah cinta versi Islam yg mceritakn pjalann cinta manusia dan cinta terhadap Tuhan. Malah, novel ni jugak, telah mdapat Award(Anugerah). Penulis2 tkenal juga mengagumi penulisan dan pengisian dlm novel ni. Mrk turut mengiktiraf kebolehan Habiburrahman yg merupakan penulis kisah ayat2 cinta ni.

Bg aku yg tak minat novel2 ni, aku jugak berasa bangga krn ada insan berani dan hebat dlm menyampaikn misi dakwah melalui kisah cinta sebegini. Pndgn aku thadap novel mula berubah. Alangkah bagusnya kalau lebih ramai lg penulis sebegini. Kalau dulu novel Maria pernah meletup, tp kini novel ayat2 cinta mbawa satu gegaran dlm dunia siber. Kalau org bangga dgn adanya internet, buku novel ni lebih bmakna utk dihadap. Sehinggakan org yg tak pernah beli novel, pn beli jugak. Sehinggakan org yg tak pernah miliki novel, mula mbuat koleksi peribadi. Sbnrnya, novel percintaan yg berunsur Islamic value mmg byk. Tp, yg mampu diterjemahkn ke dlm versi Melayu-Indon, mmg ciput. Sbb tu aku amat kagum dgn novel sebegini yg mengetengahkn hakikat cinta sejati manusia dgn cinta hakiki Ilahi. Spy anak2 muda, anak2 tua, anak2 bangsa, semuanya berubah corak dan arus pcintaan mrk. Drp cinta monyet, sampai kpd cinta mawas trend barat, biarla mjadi cinta seorg manusia yg dicintai Ilahi.

Kini, kisah Ayat2 Cinta sudah agak lapuk di dlm naskhah buku dan kertas2. Org sudah mula melaburkn wang utk menonton wayang, melihat sdri watak2 dlm filem Ayat2 Cinta ni. Ianya dilakonkan khas oleh artist2 dr Indonesia. Yela, novel ni pn dr Indon... Cetusan idea mrk mmg mengagumkn. Aku blm bkesempatan lg tgk cite ni. Wpn dah baca novelnya sampai ke kulit terakhir. Harap dptla aku tonton nnt. So, kalau cite ni tak sama dgn dlm novel.. nnt aku komen balik. Baik korang baca dulu novel ni utk naikkn semangat utk tgk filemnya. Sbb kdg2 imaginasi kt mgkn lebih mantap dlm mbayangkn watak2 yg dibaca, drp lakkonan yg dilakonkan. Anyway, it's just my idea.. ok..?

No comments: