Saturday, April 19, 2008

Genius atau Prodigi

Ramai org keliru dgn pengertian Genius. Ada yg menyangka kanak2 yg mampu menyelesaikn masalah matematik peringkat org dewasa, adalah genius. Ada yg menyangka bhw kanak2 yg mampu menghafaz pelbagai perkara spt ayat al-Quran, sifir matematik dan sbg nya pd usia awal kanak2 adalah genius. adakah Adi Putra itu benar2 genius? Oleh itu, mari kt tgk apa itu genius..

Mengikut Puan Ainon Mohd, “Genius” adalah orang seperti Thomas Edison ataupun Einstein, iaitu orang yg normal tetapi berjaya mencipta idea2, dan menyelesaikan masalah2, dgn cara2 yg lazimnya org normal tidak terfikir. Manakala “prodigi” adalah kanak2 yg dpt melakukan ‘tasks’ yg lazimnya hanya dpt dilakukan oleh org dewasa. Fenomena prodigi hanya tdpt dlm 2 bidang iaitu (1) muzik dan (2) matematik.

Jd, tidak mgkn ada fenomena kanak2 prodigi dlm bdg perubatan, sejarah ataupun politik. Tidak mgkn ada doktor pakar bedah prodigi pd usia 12 tahun! Albert Einstein adalah manusia genius paling terkenal dlm sejarah sains. Beliau tidak pandai bertutur sehingga usianya 4 tahun, dan kita jangan lupa - dia itu gagal ujian matematik untuk masuk universiti.

Sebenarnya, terdapat perbezaan di antara keupayaan menyelesaikan masalah matematik, dgn keupayaan mengawal dan mengurus emosi. Itulah yg dinamakan Kepintaran Emosi(EQ) dgn Kepintaran Spiritual(SQ).

Oleh itu, kt blh pk sdri adakah Adi Putra atau ramai lg kanak2 yg dianggap bijak dan mpunyai kepintaran luar biasa ini, adalah genius atau hanya prodigi. Mrk mgkn blh jd kedua2nya pd usia dewasa atau satu hari nantu, tp ianya blm dpt kita pastikan selagi dia blm membuat sesuatu yg benar2 menunjukkn dia adalah genius.

No comments: