Saturday, April 26, 2008

Tembikai & kanak2

Seorg pemuda bjalan2 di pasar.. tiba2 dia nmpk buah2 tembikai dijual merata2 tmpt. Ada yg dibelah2 dan di pamerkan isinya. Ada yg bersaiz besar dan bulat, pasti menarik perhatian org yg lalu lalang di situ. Mau meleleh air liur dibuatnya. Dgn warna isinya yg merah, kulitnya yg kelihatan hijau spt baru petik dari kebun.. menambahkn lg keinginan org ramai utk mendekati gerai tersebut. Tambah2 cuaca panas dan tekak menjadi kering.. apa lagi yg diharapkn bila melihat buah yg kelihatan manis bergolek2.. dan bertimbun2.. pastinya geram.. Malangnya pemuda itu tidak mempunyai wang utk membelinya.. Dia hanya mmpu mengintai2 dr jauh.. dan sesekali dia berpura2 mendekatinya spt mahu membeli.. di belek.. dan akhirnya dia terpaksa beredar begitu shj..

Tiba2 dlm pjalann pulang ke rumah, dia melintasi sebuah ladang tembikai. Kelihatan buah tembikai bersepah2 di bawah daun2 yg menjalar. Tengahari begini,, biasanya pemilik ladang berhenti rehat. Pekerjanya juga sudah letih berjemur di tgh kepanasan. Tekak si pemuda ni terasa tak dapat menahan lg keinginan dia utk menikmati buah tersebut. Rasanya, inilah peluang dia mendapatkannya.. akhirnya, senyap2 dia menyorok di balik rumput2 dan semak. Senyap2 dia menyelinap masuk ke ladang tembikai lalu dia terus menerkam sebiji buah tembikai bersaiz sederhana besar yg belum masak. Lalu dia mencurinya dan terus lari..
Beginilah sikap org yg imannya senipis bawang dan hatinya tidak mampu menahan hawa nafsu dan bisikan syaitan dikala dia bsendirian. Terutama apabila dia ternampak "rezki" di depan mata. Yg mana ada, dicekupnya.. asalkn nafsunya tidak lg bergelora dan melonjak2.. asalkan segala keinginannya tertunai, tak kira apa dan siapa, atau bagaimana.. asalkn dia memilikinya..
Sbnrnya kisah ini sama lah juga dgn kisah org yg tidak menutup aurat. Perempuan yg auratnya terdedah.. mgkn dia selamat utk satu masa tertentu. Tp dia tidak fikir ttg keselamatan orglain. Sbb itu masyarakat kt semakin dahsyat dgn gejala dan isu penculikan, rogol, bunuh, liwat, dan sbg nya.. Yg menjadi mangsa,, tanpa kt sedari, adalah kanak2 yg tidak berdaya.. Kanak2 dijadikan sasaran org yg jiwanya sakit utk melepaskn hawa nafsu. Kanak2 yg tidak berdosa menjadi mangsa kekejaman manusia bertopengkn binatang dan menjadi mangsa org yg tidak menutup aurat sepenuhnya. Krn apa dia jd mangsa? krn org yg menonjolkn tubuh badan inilah,, yg jalannya spt bertelanjang inilah.. yg membuatkn nafsu berahi lelaki keji meluap2. Akhirnya bila dia menjumpai kanak2 yg bersendirian.. dia menculiknya.. dia merogolnya.. dan menjadikan kanak2 tempat dia melepaskn segala syaitan dlm dirinya.. Dia mgkn tidak dapat melepaskn pd org yg dewasa, dan akhirnya pd kanak2 pn dia sanggup lakukan apa shj.
Oleh itu, sama2 lah kt fikirkan.. bkn utk menuding jari kpd yg tidak menutup aurat.. tp, semoga dgn menutup aurat itu dapat menutup pintu hati org yg mudah digoda oleh syaitan.. sesungguhnya, apabila seseorg perempuan itu keluar rumah dan berjalan.. maka syaitan akan menghiasi dadanya dan seluruh anggota badannya supaya ianya kelihatan sgt menggoda pd mata lelaki khususnya. Bukalah pintu hati kita.. mata hati kita.. utk mendapat redha Allah.. amin.. semoga dgn usaha kt berjihad menutup aurat ini, turut menyelamatkan anak zuriat kt kelak.. bkn shj orglain. Tp yg menjadi sumber keturunan kt kmdn hari..

No comments: