Monday, April 7, 2008

K.A.W.A.N

Kawan adlh teman dikala susah mahupun senang. Kawan pengubat duka bila kt ditimpa musibah. Kawan penenang hati dikala kt gundah. Kawan adalah insan yg memahami apa yg kt simpan dlm hati


Dlm hdp ni, aku pnh jd kwn kpd orglain. Aku juga pnh mpunyai kwn. Masa tadika, aku sudahpn reti bkwn. Aku bkwn bkn setakat di sekolah. Tp bila di luar aku masih bkwn. Di rumah pula, aku ada kwn. Dia jiran aku, namanya Intan. Wpn badannya lbh bsr drp aku, bknla bmakna dia lebih tua dan lebih matang dr aku. Dia bbadan bsr cuma krn dia byk isi dr aku. Sedikitpn tidak mcacatkn hubgn kami wpn tak sama saiz. Kelebihan yg dia ada pd bdn, tak menentukn nilai hebat seorg kwn. Kami bkwn baik, tp kdg2 ada jugak dia berubah angin.

Pd satu tengahari hujung mgu cuti sekolah, Intan memanggil aku dr jarak jauh. Aku berasa sungguh hepi dan dihargai bila nama aku dipanggil. Bg aku, itu tandanya dia memerlukan aku. Dgn riang kami mdekati antara satu sama lain. Di bwh pokok mangga yg sdg bbuah ketika itu, dia melemparkn senyuman plg manis pd aku. Mulutnya juga kelihatan ternganga2 seolah2 tidak sabar ingin mperkatakn sesuatu. Telinga aku yg kecik terus mjadi bsr tanda tak sabar jugak nk dgr apa yg nk dikatakannya. "Saya nk bgtau awak sesuatu," kata Intan.

Aku yg makin tak sabar2 ni terus mbesarkn lg lubang telinga aku sambil meninjitkan kaki aku yg pendek. Aku mahu telinga aku smpi terus ke mulut dia. Maklumlah, dia bkn shj bbadan bsr, malah tinggi jugak. Tiba2, dia mbisikkn.. "Mulai harini saya tak nk kawan awak lg". Lps tu, dia terus blah dan tglkan aku dlm keadaan 'blur'. Aku rasa heran dan semacam bengang pn ada. Sbb aku rasa diperbodohkn hidup2! Kalau la ada malaikat yg bgtau aku awal2 dia nk ckp camtu kt aku, mesti aku bt pekak je bila dia pgl aku td. Tiba2 aku rsa sedih sesangat. Aku juga bingung dgn kenyataan ringkas tp pedas tu. Sblm ni aku tak pnh tfikir, ada jugak manusia camni, ek. Pgl aku bkn main. Melaung2 tp cuma utk sakitkn ati aku camtu.

Bila aku intai2 br aku sedar, rupanya Intan tu ada kawan lain. Sepupu dia dtg umah dia. Tu yg dia blagak sgt dgn aku. wpn aku ni lbh tua dr dia, lgsg dia tak hormat aku. Yela, bdn aku yg kecik dan kurus, tak setanding dgn badannya yg tlebih zat. Lps tu, aku pn bjalan balik ke rumah. Sedih sgt2 masa tu. wpn aku bdk2 tp aku ada perasaan masa tu. Aku dpt rasa erti dikecewakn, dan dihina. Aku rsa sayu, sdh dan ingin bsendirian. Kenangn ni amat mberi kesan pd aku. Sbb tu aku ingt smpi ke harini.

Mmg betul kata pepatah, "Experience is the best teacher". Pengalaman mengajar kt ttg sesuatu. Pengalaman itu adalah laluan yg Tuhan aturkn. Dgn siapa kt btemu, dgn siapa kt akan bpisah, segalanya telah ttulis. Aku sbg manusia, mengenangkn kisah ini, bkn utk aku meluahkn dendam lama. Tp sekadar bkongsi cerita, dan kisah seorg budak. Budak yg kecil tp mampu menerima segala rasa, dan mampu mbuat kesimpulan atas apa yg pernah tjadi pdnya. Akulah budak itu..

Intan tetap istimewa bg aku. Sbb dia cpt lupa ttg kejahatan yg dia buat pd aku. Sekelip mata dia menolak aku jauh2, bbrp kelip mata lps tu dia mcari aku semula. kami terus bkawan hingga aku darjah 6. Lps itu, hubungn kami tidak rapat sbb aku bsekolah di negeri lain. Dia pula, mgkn dah jmpa kwn lain. Tp, aku pnh jmpa dia bila dah besar ni. Dia dah masuk universiti. Badannya tidak lg berisi. Kelihatan mukanya yg tembam dulu, sudah kempis. Dia tetap tinggi, dan kurus kini. Tak sangka, ya.. segalanya berubah. Tp aku, tak byk berubah. Aku masih ingt kenangan manis suka duka bsama dia. Dan zaman kanak2 yg kami pernah kongsi bsama. Terima kasih Intan krn dirimu mengajar aku ttg sesuatu yg baru.



No comments: