Monday, April 7, 2008

Hadiah dari Tuhan

"Kawan kt blh pilih. Tp, mak, ayah, adik beradik, itu semua hadiah dr Tuhan. Mmg kalau kt tak tgk pd hadiah tu semua, kt tak suka. Tp sebaliknya kalau kt tgk hadiah tu btl2, hadiah tu byk kegunaannya. Lebih2lg kalau hadiah tu hadiah dr Tuhan."


Manisnya kata2 ni, bila aku dgr dr mulut arwah Yusni Jaafar. Kata2 ni diungkap masa dia blakondlm cite Impak Maksima, yg skrg sdg blangsung kat TV3. Mula2 aku tak bminat tgk drama2 cmni, tp lama2 best jugak. Aku rsa tharu je, bila tgk wajah si arwah dlm cite ni. Mcm tak caya, gambar yg bgerak2 spt org hidup ni, sbnrnya hanya jasad semata2. Sdgkn rohnya sudah kembali kpd Tuhannya. Aku mmg minat Yusni Jaafar sejak kecik lg. Mgkn sifat dan naluri kanak2 aku masa tu yg mbuatkn aku mudah menyayangi sesiapa shj yg baik pd kaca mata aku ketika tu.

Harini aku rasa sayu je. Bila memikirkn ttg sahabat, kwn baik, teman dan juga rakan2 yg aku pnh jmpa spjg hdp aku. Masa tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, universiti, sehingga skrg setelah aku bgelar isteri, dan juga ibu kpd seorg anak. Pd mulanya, aku cuma rasa bhw kwn yg aku pnh jmpa selama ni, cuma teman aku dijalanan. Bg aku, kwn yg rapat dgn kt mestilah yg satu kepala dgn kt. Maknanya sikapnya mesti ada byk psamaan dgn diri kt. Sb tu dia kekal jd kwn baik. Tp, bila aku koreksi satu psatu, aku rsa, sbnrnya Allah mdatangkn kwn yg mdampingi aku sbnrnya bkn sekadar kwn. Tp mrk juga cermin ajaib kpd aku. Cermin yg kdg2 mnampakkn kegembiraan dan kdg2 cermin itu juga menampakkn kesedihan diwajahku. Dan yg plg pntg, cermin itu sbnrnya mampu mengubah pendirianku dan perasaan ku.

Dlm kesayuan aku mlm ni, tba2 aku trasa semacam dihembus oleh angin yg menyedarkn aku ttg kisah hidup. Mgkn aku tahu sblm ni, tp aku sering lupa. Iaitu hadiah dr Tuhan. Mak, ayah, serta adik-beradikku yg selama ni aku rasa kian jauh, sbnrnya mrk adalah hadiah yg tidak tnilai harganya. Selama ni aku asyik memikirkn ttg kwn.

Kehidupn tanpa kwn spt kesunyian di hutan rimba. Kdg2 mbuat kt fikir mcm2 ttg sekeliling sehingga lupa dunia yg besar. Sejak dtg ke Madinah, yg ada cuma kwn2. Mgkn sb tu jugak aku hanya memikirkn ttg kwn. Tp, bila aku dgr ungkapan yg tkeluar dr mulut Yusni Jaafar td, aku mula tfikir ttg sesuatu yg amat bharga yg selama ni aku miliki. Aku jrg pndg kpd Hadiah Tuhan tu. Aku asyik sibuk memilih kwn, dan kini, aku mula memandu pkrn aku. Mengubah segala rsa yg aku lalui, dgn memandang hadiah yg aku simpan selama ni. Sesekali, aku perlu ubah corak yg tercalit dlm kotak fikiranku. Supaya hatiku lapang, jiwaku lebih tenang, nafasku berbau haruman kenangan yg mmpu mengubah semula aura emosiku.


Semoga Allah mengampuni dosaku dan dosa arwah Yusni Jaafar. Amin..



No comments: