Sunday, April 6, 2008

Geant


Mlm kelmarin aku sekeluarga kuar gi Geant, cara bacanya Jian. Tp aku lebih suka gelar pasaraya yg br bukak ni Giant. Sbb kat sini aku rasa mgkn Arab ni tak eja ikut sebutan English wpn aku rasa pd asalnya nama tmpt ni Giant. Kalau eja dlm jawi arab nye Jim.Ya.Y.A.An sebutannya Jian. yela, kan sumbang kalau pkataan English di Arab kn atau dijawikan. Mesti tak blh eja pkataan Giant. Ntahla, pening aku dibuatnya. Aku rasa yakin nama tmpt ni Giant sbb setakat ni aku rasa, kat Bandar Madinah ni pasaraya tbesar ialah Geant ni. Baru buka tmpt ni, glamour la. Sblm ni yg paling besar baru buka juga ialah Hyper Panda. Tp kat Geant ni rasanya lg besar. Tmpt nye ala2 mcm Midvalley.


Aku gi sini naik kambing(teksi) je. Aku ke sini sbb nk cari susu dan keperluan lain. Kebetulan, pasaraya ni plg dekat dgn umah aku, dan ianya baru bukak, ape salahnya aku amik peluang ni jenguk tmpt ni ek. Ada jugak org yg tgl dekat kawasan aku ni, pegi sana jln kaki je. Punyela dekat dgn umah aku. Sblm ni pasaraya plg dkt ialah MBSS(Badaruddin). Tp, skrg nmpknye Geant ni bkn saje dkt, malah plg besar bt masa ni.

Aku amat ler tengkezut bila masuk je Geant ni, sbb org bkn saje sesak, sendat, mampat, dan berasak2. Malah brg2 dgn harga yg murah giler2 juga mbuatkn aku tarik nafas tak henti2 sbb ke sana sini tgk brg2 yg kualiti tinggi dgn harga murah giler2. Ada ke, sabun mandi Baby Johnson aku beli 6 buku harganya 3 riyal lbh je. Kalau tak silap aku, promosi yg aku tgk tu, 3 buku sabun dpt percuma 3 buku lg. Sbb tu jd 6. Pastu aku yg mmg dah lama mengidam nak beli khemah, dapatla beli saiz sederhana, dgn harga cuma 30 riyal je. Pastu, baju baby yg mmg kualiti elok, cuma dlm 13 riyal. Mcm2, kalau aku sebut satu2 mesti aku ni dipanggil bekerja sbg promoter kat Geant.

Aku sbnrnya bkn setakat tkejut tgk harga brg, malah tkejut dgn reaksi pelanggan, pembeli kat sini. Kalau korg tgk mesti korg rasa, sekumpulan gajah telah merempuh masuk dlm Geant tu. Mana tak nye, semua brg bsepah, bterabur dan tak tersusun dgn baik. Sb org ramai dan keadaan mmg tak tkawal. Aku tgk, kasut2 atas rak dah tak tersusun. Malah ada yg bsepah atas lantai. Kalau tgk kat bhgn brg basah, ma sya allah. Mengucap pnjg la, brg byk abis licin. Bkn abis sbb dibeli, tp ada jugak kek yg dijual abis dimakan. Ntah sape yg gatal tgn dan tak takut Tuhan, ada ke patut dorg mkn kek tu. Kalau beli lainla, ni abis kene mkn mcm kene cubit2. Pastu aku tgk ada sorg laki yg dgn selamba tak padan dgn tua, dia mkn je buah jambu yg dijual. Kalau dia amik timbang dan nk beli, takpela. Ini tidak. Dia bt mcm kat umah dia lak. Nak mkn, main amik dan telan je dgn senang hati.

Pastu aku ingt nk beli pampers anak aku. Tp malangnya, abis semua pampers jenama Baby Fine yg saiznya sama mcm yg anak aku pakai, abis. Sbnrnya, mmg byk brg yg abis. Ntahla, mcm2 lagat org ramai. Nantilah aku sambung.. tetiba aku rasa ngantuk.

No comments: