Thursday, April 3, 2008

Kantoi di Raudhah

Td aku bca blog seseorg. Lupa lak nk catat ape blog dia. Anyway aku rsa best lak baca blog ttg kisah hdp dia sbg ibu n ada 2 ank. Dia ni mmg pndai bcerita. mana tak nye, wartawan rupenye.. hm, bila tgk kisah2 dia, teringt lak ttg kisah aku. Dlm blog ni, aku blm smpat muatkn segala nostalgia aku selama ni. Yg smpt pn cuma kisah hdp aku sehari2.
Hm, mlm td pas maghrib aku ke masjid nabi. Kali ni tak mcm hari biasa sblm ni yg aku pnh pegi. Sbb org rmai. Aku yg dtg tepat2 pd masa azan Isyak bkumandang ni, cuma smpt menyelit2 di saf tgh. Tu pn sb Niza bawa anaknya, so kene cari tmpt yg ada karpet nk letak si comel dia. Kalau tak, sejuk smpi ke tulang rasanya. Aircond kuat. Hm, lps solat kami ke Raudhah, tp sbb asyik leka tgu pintu dibuka kol 9mlm, last2 kami msuk dlm keadaan berasak2.
Masa skrg org rmai, mrk jemaah umrah yg dtg dr pelbagai pelusuk negara. Mrk ni yg blari2 merempuh sape yg lmbt jln. Dorg ni tkut sesat, jd diorg bila jln siap pegang tgn kwn2, tu yg bila jln dlm group, abis kene org. Mrk ke sini(Madinah) bbrp hari dan akan ke Mekah bt umrah. Hm.. Bila ramai cmni, aku rasa mcm berada kat Mekah lak. Aku ingt lg, kngn masa tu aku bt umrah. Masa mengerjakan ibadah Sa'ie, punye lah ramai org. Jln bhimpit2 lelaki pompuan semua cmpur, tp ok je sbb lelaki akn cuba jauhi pompuan, dan pompuan lak pakai serba tutup gelap. Jd wpn keadaan sesak, berasak2 semua tumpu pd ibadah. Masa tu sesak, mana tak nye masa aku gi sana, bln puasa. Mmg sendat ler Mekah.
Skrg, jemaah umrah dah dtg. Harga brg pn dah mula naik. Jualan pn dah byk kat kaki lima, kaki enam dan mcm2 kaki lg. Ada je pnjual kasut, kain, mcm kat pasar malam lak.

Masa nk ke Raudhah, tetiba stuck! Crowded sgt org dan kami last2 x dpt masuk. Kalau nk, kene tgu turn. Pastu baby Niza dah mula gelisah, sbb panas, dan org menghimpit2. Yg kelakarnye, masa ni aku yg bosan tgu giliran, mula ler rasa nk bt sesuatu. hehe.. aku pn pnjm hp kamera niza, tgkp gambar sekeliling. Kononnya, nk masukkn dlm blog ni. Nk tunjuk keadaan kat sini yg bila ramai sgt org, mcm happening sket!

Aku smpt tgkp 4,5 gmbr keadaan sini. Tp tetiba, alamak! Kantoi! penjaga kat situ tnampak aku. Mana tak nye.. lawak je.. dahla sbnrnya diharamkan sama sekali tgkp gambar kat sini. Aku lak, bkn setakat tgkp gmbr, tp siap snap gmbr minah arab yg jaga kt situ. hihi.. sengal ke apa.. mmg cari nahas ler. Minah arab tu bdiri kat tiang, dia panjat sbb nk berada di kedudukan tinggi dan strategik, memudahkn dia mengawal keadaan sesak. Actually aku bkn nk tgkp gambar dia. Tp, nk tgkp gambar blkg dia. Sb kat situ ada banner yg tulis jgn tolak2, jgn rempuh2, kene sabar.. camtulah kot maksud banner tu. Aku pn tak sure sbb mata aku rabun jauh, tak pakai lak cermin mata time tu. Hm.. tak lama pastu, dia terus turun, dan menuju ke arah aku. Alamak! cuak tu ada gak le sikit2. Sb, kot kang kene pape aku lak nahas.. aku mula2sorokkan hp Niza tu, tp last2 aku pk, dgn kedegilan Minah tu, baik aku menyerah jela sblm jd lg teruk. Huhu.. cedihnya aku. tp Niza lagi cuak aku rasa, sbb tu hp dia..
Last2.. ni lah hasilnya. Gambar yg smpt aku tgkp cuma kat luar msjd je. Sbnrnya, kalau korg nk tau, nk masuk masjid Nabi ni mmg dilarang bawa hp yg ada kamera. Sb dorg tak bg tgkp gmbr kat dlm msjd. Tambah2 kawasan pompuan lg ler tak blh. Kan aku pnh cite dulu, sini pompuan semua tutup dr hujung rambut smpi ke hujung ketuat kaki(bg yg ada ketuat ler). hehe..

Bengang je rasa,, ni la pengajaran bg aku. Nk tgkp gambar curi2 pn bajet2la, jgn smpi 5,6 kpg. Ni last2 minah arab td tu amik hp Niza dan dia suruh DELETE SEMUA gambar yg aku dah tgkp. Pastu dia suruh Niza off hp tu. Last2 takde satu pon yg dpt. Mujur kira dia baik jugak ler sbb tak rampas terus atau bawa aku ke muka pengadilan. huahuahua..

Masa mula2 masuk Masjid Nabi, ada gak adegan lucu. Biasanya tak blh bawa botol utk amik zam2 dlm masjid. Kalau nk zam2 kene amik kat tmpt luar masjid yg disediakn. Tp nk gi sana jauh sket, dan biasanya org amik zam2 bkn sebotol dua, tp ada yg pakai tong. tu la nk tgu bjanggut dulu ler.. kene beratur..tu yg aku n Niza bawa botol mineral yg kecik tu. Niza bawa 2 botol, aku bawa 1 je. Tu pn blm tentu lps masuk. Sb biasanya zam2 yg dlm masjid ni utk org minum je, bkn bawa balik. Hm, stp kali nk masuk masjid kene spot check. Aku dukung anak Niza, Niza lak bawa botol dlm plastik sorok2 dlm tudung, dan brg baby dlm beg. Bila check, last2 kantoi. Botol tu tak leh bawa masuk. Tp bila pjaga tu kesian je tgk kami, dia bg bawak masuk sebotol je Niza punye.


Pastu yg lawaknye.. aku ni sorokkn botol aku dlm jubah, kat lengan tangan aku. Tp belum smpat ape2, dia tsentuh lengan tgn aku dah terus rasa ada botol. Kantoi! Lawak je,, tp last2 aku ckp, wahid bas! wahid bas! (satu je!satu je!) dia pn lepaskn jugakla aku bawa botol. Dpt gakla bawa balik zam2 sorg sebotol. Niza nye botol yg lg satu, dah kene buang oleh pnjaga tu. hehe.. kitorg pn, bila smpi je dlm masjid, isi zam2 dlm botol n minum sebanyak yg blh. Smpn dlm perut.. hehe.. mcm2 lawak, ek.. ala, korg tak tahu, mesti takleh byg keadaan kitorg. Bkn kitorg nk bt jahat. Cuma, kdg2 nasib blh amik lebih, kdg tak de nasib,, dpt la cikit

Lps tu, kami ke Tazaj mengisi perut yg dah bkeroncong dan bkokok mintak diisi. Nyam2.. aku n Niza mkn ayam broast. Suami aku dgn Bob order Nasi Mandi. Nasi mandi ni, ada ayam sekor yg yg dimasak panggang dan dimakan nasi Arab. Sedap!! Tgkla gambar2 nye.. nnt aku masukkn.


2 comments:

Anonymous said...

akak azie nak gi raudhah mcm akak.. rndu kian mecengkam... (-_-)

Anonymous said...

sedap makanan..nyam2..