Tuesday, April 22, 2008

Kelas Al-Quran Tajwid

Hari Isnin, smlm ada kelas blaja tajwid al-Quran dgn isteri Sheikh 'Omar. Kali ramai sgt yg hadir bbanding dgn hari2 sblm ni. Kiranya blh dikatakn semua dpt dtg, alhamdulillah. Aku yg kurg sht dan tak cukup tdo ni pn menggagahkn diri utk hadir majlis ilmu ni. Rasa syg sgt kalau tak dapat dtg majlis ilmu kat sini. Sbb, cuma ni je peluang utk aku menuntut ilmu dan mperbaiki segala kelemahan diri.

Kali ni blaja smbung mgu lps, ustazah menegur cara bacaan terutama dr segi makhraj. Ramai drp kami yg tidak mbuka mulut seluas2nya semasa ayat al-quran dibaca. Ini menyebabkn sebutan tak betul dan sbb tak dpt keluar sepenuhnya. Sbnrnya kami cuma blaja benda basic je, sebutan huruf adalah ilmu pertama yg patut kt tahu. Spy kt dapat amalkn bacaan yg sebenar bila baca stp ayat al-quran. Aku rasa, kt semua wajib ada buku yg mana dlmnya ditunjukkn satu persatu di mana tmpt huruf keluar(makhraj), sbb ramai yg keliru. Sbb ustazah ni mengajar dlm bahasa arab. Jd ramai yg kurg jelas apa yg dia nk katakn.
Utk makluman semua, aku sempat intai buku Ina. Dia ada buku tajwid yg mmg bagus sbb tunjuk semua gambar makhraj keluar. Jd, kalau nk tau lbh lanjut blh jenguk2 buku dia.. semoga mgu akan dtg kt semua "ahsan" drp mgu lalu.

Kali ni takde gambar lak nk disumbat dlm ruangan ni. Sbb ntahla aku pn heran. Biasanya ramai bawa kamera. Kali ni takde lak.. huhu.. Tasneem dahla pakai cun2 smlm. Rugi lak aku tak smpt nk tgkp gambar dia, wpn handset kamera suami aku ada kt aku smlm. Tasneem pakai baju yg Niza bg masa harijadi Tasneem.
Senarai yg hadir smlm ialah Ustazah&Abrar, Aku&Tasneem, Kin&Aqeel, Ela&Akmal, Niza&Fateen, Hajar&Toyyibah, Ina, Raihan&Afeef, Kak Jie&Insyirah&Umair, Kak Ima&Tasneem&Nuha. Semuanya 21 org. ma sya Allah.. Pas abis kelas, ada jamuan sedap.. nyum,nyum.. makan samosa, dominoes pizza, makaroni gorg, jemput pisang, kuih sagu dll. Alhamdulillah..terima kasih Allah..

No comments: