Tuesday, March 4, 2008

Baidho'





Pagi Sabtu yg ditunggu2. Aku n family bersiap utk ke Baidho’. Sblm ni, aku cuma dgr2 je org sebut2 nama tempat ni best. Tapi, kali ni aku bukan setakat dpt dgr, malah aku n family dijemput oleh Persatuan Pelajar Malaysia Madinah utk ke sana. Jamuan makan minum serta hidangan barbeque akan disediakan, sempena rehlah(perkhemahan) yg diadakan. Sbnarnya, ini merupakan majlis sempena cuti semester musim ni. Majlis yg bakal dihadiri oleh semua tenaga pengajar Malaysia di sini bersama para pelajar dan tetamu istimewa, iaitu Konsul Pendidikan Malaysia yg dtg dr Jeddah.

Kali ni, aku tak lepaskan peluang keemasan utk berjalan lebih jauh drp kebiasaan aku pegi. Aku ke sana bersama family Niza, kawan baik aku kat sini. Beberapa kwn yg lain tidak dapat hadir bersama. Itu mgkn berita yg agak kurg best bg aku yg suka bersama semua kwn2 bila ada program. Tanpa mrk, majlis mgkn tak begitu meriah. Kalau semua ada, kami biasanya dpt bersembang, bergelak ketawa dan bermain bersama2 anak2. Al-maklumlah, smua ada baby yg mpunyai telatah msg2 yg pasti mencuit hati.

Jam menunjukkan sudah pukul 8pagi. Aku n family bergegas sepantas yg blh utk ke sana. Kami cuma bawa brg keperluan baby. Manakala kwn ku Niza bawa khemah. Semasa dlm pjalanan, aku nampak pemandangan yg agak kosong. Cuma padang pasir dan bbrp bangunan yg wujudnya tak ubah mcm umah tinggalan, yg usang n buruk. Yela, kat tgh2 padang pasir, nk cantik2 pn bkn ada sape duduk. Umah kat sini bkn mcm di Malaysia. Semua bbentuk segi empat tepat dan tidak beratap. Sesuai dgn keadaan di sini, dan yg plg mudah, tidak bercat. Hanya susunan batu-bata yg besar dan kalau ada yg cat pn, pasti warnanya putih aje. Selebihnya bangunan seakan-akan separuh siap.

Selain tu, aku jugak ternampak bukit yg kosong dan tidak dilitupi apa2 tumbuhan. Sebaliknya, batu2 keras dan dikelilingi pasir. Keadaan serba kering dan kontang. Tiba2 dr jarak jauh, kelihatan bbrp ekor unta yg mundar-mandir xtaula dia buat ape. Aku diberitahu, bhw kami akan tiba tidak brp lama lg. Pemandangan semakin kelihatan agak menarik. Terdapat satu lembah, atau juga dikatakan kawasan tadahan air(spt oasis) yg agak mengagumkan. Sbb di tengah padang pasir yg kering ni, ada jugak air. Malah sekitarnya penuh dgn pokok2 hijau.

Tiba2, kereta yg aku naik, diberhentikan. Suspen je masa tu. Aku ingt ada masalah enjin ke, ape… rupa2nya, nak test magnet. Apa? Magnet? Ooo.. baru aku tau, rupanya aku dah berada dalam zon magnet. Sbnrnya, baidho’ ni menjadi tempat menarik krn dikatakan adanya “bukit magnet”. Aku agak hairan dgn nama tempat ni. Baidho’ bermaksud “putih” tetapi yg menarik di sini, bukanlah ttg putih. Apa yg dimaksudkan “putih” pn, aku tak tahu. Sbb takde plak aku nampak ape2yg benar2 putih. Ntahla, aku rasa semakin menarik lak dgn hal ni. Nantilah, lainkali je kaji hal ni. Tentang hal tadi lak, kereta yg aku naiki bergerak sendiri ke belakang. Seolah2 kami sedang naik bukit, padahal kawasan tu bukanlah berbukit, malah jalannya juga rata.

Tidak lama kemudian, aku nampak ada bbrp buah motor ala2 motor pasir. Rupanya mcm kereta, tp ia motor yg mcm mainan. Tak reti aku nk gambarkan, tp ia nampak best je kalau aku dpt naik. Malangnya, kat sini org pompuan mana bt benda ganas2 camtu. Setakat dok dapur, masak, bolehlah..

Lepas bbrp minit, akhirnya smpi ke destinasi. Ada bbrp pohon rendang yg sekelilingnya pasir dan batu, serta bukit. Kami mula bkelah di situ, stlh khemah dipasang. Kami diberi sarapan roti n air kotak, kmdn barbeque ayam, sosej, daging kambing, dll. Biasanya kt Msia, org bkhemah di tepi pantai, tasik, air terjun, n dlm hutan. Tp kt sini, pkelahan hanyalah atas padang pasir. Khemah dipasg di bwh pohon rendang atau tgh2 padang pasir. Mujur cuaca agak sejuk n berangin. Walaupun pd mulanya aku berasa agak janggal, tp lama-kelamaan aku mula phm knp bkelah atas padang pasir ni best. hehe.. sbb ianya mmg best! Pasir ni sejuk! Udara kt sini pn sejuk wpn berada di bwh panas sang mentari. Slps bbrp ucapan dan jamu selera, kami pn berangkat pulg.

Semasa dlm pjlnn pulg, kami mcuba lg utk memastikn brp km/j kelajuan kereta jika enjin dimatikan n free gear di atas jalan tar yg rata. Masa ni minyak kereta mmg jimat. BELIEVE IT OR NOT!!! Kelajuan kete mencecah 120km/j. Bkn krn naik bukit atau turun bukit, tp.. inilah kuasa Allah.. bkn magnet buatan, tp drNya. Sebab tu lah jugak org kata, tempat ni “bukit magnet”.

No comments: