Sunday, March 30, 2008

Pengalaman ke Sekolah

Back to School

Alhamdulillah internet ada harini. Line pn ok sket drp bbrp hari lalu. Mlm esok aku ada kuliah Maghrib. Lepas kuliah, isteri Sheikh Omar nk ajar Quran lak. Kat sini al-Quran adalah ilmu ptama yg diajar kpd anak2. Berbeza dgn tempat kt Msia, kn? Kat sini kanak2 sekitar usia 3thn dah mula hafaz surah kecik, dan dah ke tadika. Tadika kt sini dipanggil Raudhah. Kalau nursery dipanggil hadhanah (tmpt jaga kanak2).

Kat sini, kanak2 umur 3thn dah blh masuk tadika. Dorg blaja Quran bkn stajat baca je. Tp diajar tajwid. Hukum tajwid yg mrk blaja merangkumi semuanya, tmasuklah kadar bacaan brp harakah. Aku tahu pkara ni sbb aku pnh ke sekolah swasta kt sini. Sekolah ni hanya utk perempuan, sbb kat sini lelaki dan perempuan sememangnya diasingkn. Sekolah aku ni taklah besar, sbb bkn kerajaan punya tp dlm satu bangunan ada mcm2 kelas. Kelas mcm kat sekolah biasa, dan ada juga kelas komputer, kelas tahfiz, kelas bahasa Inggeris, dan juga kelas saloon rambut pn ada.

Dlm satu bangunan ni, ada hadhanah (tmpt pjagaan kanak2). Ianya utk kemudahan ibu2 hantar anaknya semasa sesi pbelajarn diadakn. Kanak2 diasingkn mengikut kategori umur dan kemampuannya berdikari. Yg baby tu, sure berada di bilik baby, dgn peralatan spt seat, dan bed khas utk baby. Ada juga walker disediakn, utk baby yg dah blh duduk. Permainan semua ada. Kalau baby nangis kuat, ibunya akan dipanggil melalui announcement atau ke kelas. Ada penjaga khas disediakn utk mengawasi baby.


Bilik kedua pula, khas utk kanak2 yg dah blh berjalan. Ada juga katil dan peralatan mainan disediakn. Dan sebelah bilik tu, ada Raudhah iaitu tadika. Kanak2 berumur 3tahun ke atas berada di sini. Mrk blaja menyanyi, mengira, membaca, mbaca dan menghafaz al-Quran, serta sesekali dibawa bersiar2 ke Taman Haiwan (Hadiqotul Hayawan), dan tempat2 menarik. Bayangkn, kanak2 di msia yg berumur 3 thn br mula blaja bnda basic, tp kanak2 di sini sudah blh mbaca al-Quran dn tajwid yg betul. Bila pnjg bacaan 6 harakah misalnya, kanak2 akn mengira kadar pnjg bacaannya dgn jari. Malah, mrk juga ada peperiksaan dan ujian. Blaja bkn sekadar suka2.

Perkara yg aku suka tgk semasa aku blaja di sana, ialah kanak2 berbaris utk masuk ke kelas. Di hadapan mrk ialah ustazah yg tak pakai tudung sambil mbaca surah2 pendek dan diikuti oleh kanak2 sehingga sampai ke kelas. Kelas mrk di tingkat ats, jd spnjg menaiki anak tangga, kedengaran suara kanak2 mbacanya secara bjemaah. Comel je kanak2 ni semua dgn pakaian seragam skirt dan baju kemeja dimasukkn dlm kainnya, berkasut dan memakai stokin pnjg.

Stlh exam, aku dimasukkn ke kelas Mustawa Thani, iaitu kelas kedua mcm tgkatan 2. Mustawa awwal biasanya blaja menyebut hurut hijaiyyah ali, ba' ta.. Tp kelas aku ni belajar tajwid dan mhafaz surah. Surah nye blh tahan le pnjg. dan bkn satu dua, malah stp mgu surah baru diberi spy dihafaz dan diperdengarkn.

Keadaan kelas yg aku blaja ada seramai lebih kurg 30 org pelajar, terdiri dr pelbagai peringkat umur. Kat sini, umur bkn jd ukuran tp sejauh mana level penguasaan ilmu tu yg diambil kira. So, yg sekelas dgn aku ada je makcik2 yg dh 3 org anak dana da jugak yg masih remaja dan belum kahwin. Kami memakai pakaian biasa, tidak bertudung.

Peraturan sbnr, kami dikehendaki pakai skirt biru dan kemeja atau t-shirt bwarna pink. Tak blh pakai tudung dan jubah, sbb nk jaga bau dlm kelas. Yela, kalau pakai tebal2 bpeluh dan pastinya tak menyenangkn keadaan bau kelas. Yg blaja, bkn satu bangsa, tp mcm2 bangsa. Tak kira Indon, Msia, Amerika, Nigeria, mana2 saje. Dlm kelas aku masuk ni semua majoriti dah fasih ckp Arab, jd kbnyknnya mgunakn B. Arab sbg bhsa pengantar. Tp ada gak yg guna English dan bhsa mengikut negara msg2.

Guru yg mengajar, juga tak bertudung malah ada yg make-up dan dress-up takde gaya ke sekolah. Kat sini bagusla, sbb adat budaya di sini nk pkai cntik2 hnya dlm umah. Di luar, cuma pakai serba hitam. Tak mcm negara kt Msia, tak kira agama smua bebas mengenakn ape jua fesyen pakaian di luar rumah. Alangkah best kalau smua mcm kat sini mnutup aurat.


Pukul 7 pg, van akn dtg ke umah jmput kami. Yuran blaja pn murah. Kalau sekolah kerajaan smua free. Buku free, yuran free, anta anak ke tadika free, anta anak ke hadhanah pn free. Cuma blaja je. Tp kt sekolah swasta yg aku blaja ni cuma kene bayar yuran 100 utk blaja, 50 utk jaga anak, dan 50 tambang ulang alik ke sekolah. semua yuran tu kene byr ikut semester, iaitu lbh kurg 3bln dlm 1 semester. Cuma tmbg ke sekolah je kene 50 stp bln. Bmakna, total kos blaja ni semua 300 riyal=RM300. Kira murahla, sbb ni sekolah swasta, bebas dan undang2 tak tlalu mengongkong. Bbeza dgn sekolah kerajaan yg disediakn, nk msuk kene interview dulu, pastu kehadirn wajib full. Kalau skt kene amik MC. Kalau tak, kene reject ler..

Kt sekolah swasta ni semua buku free. sbb kerajaan tanggung semua. Alangkah nikmatnya kan, kalau Msia camni. Takdelah kt tgk anak2 org miskin tak de pendidikan. Org yg ank rmai dan pndptn kecik, dpt blaja mengenal huruf n tidaklah mrk bkeliarn. Ntahla,, sedih gak bila pk keadaan yg jauh beza dgn tanahair sdri.

Hm, kelas aku ikuti tu, blaja mcm2. Hadith, Quran, Tajwid, Ta'bir, Nahu, Soraf, Mutala'ah, Fiqh, Sirah, Hiwar, Aqidah n mcm2 lg. Bkn Bahasa Arab je, tp merangkumi smua ilmu agama.

Skrg aku tak ke sekolah. Sbb ank aku masih kecil dan dia sakit masa aku mula ke sekolah. Jd, aku sblm ni study sdri kat umah, dan skrg lak,, hehe.. jd suri rumah jela..

No comments: