Friday, March 21, 2008

Pasar Ikan


Gambar ni br smlm aku tgkp masa family aku n family niza gi pasar. Kol 7.30pg dah kuar cri lauk utk mgu ni. Kat sini payah nk tgkp gambar sbb org Arab ni ada yg fanatik tak nak bergambar. Jd gambar ni aku tgkp yg mana sempat je. Mgkn tak clear ke apa. Tp aku nk tunjuk kat sini, gambar pasar ikan tak sama mcm kat Msia. Kalau bhgn ikan, takde daging atau ayam. Pasar ikan cuma ada ikan je. Sebelah pasar ikan ada bhgn pasar sayur n buah2. Tp aku tak pegi la smlm. Kat sini byk ikan dijual. Mcm2 warna, saiz dan harga. Ada ikan warna merah, hijau, hitam, mcm2 pelik2. Aku rsa ikan tu dr laut dalam. Ada tu ikan besar , tmasukla ada yg rupa mcm jerung pn ada. Tp aku tak tahulah spesis ape.
Tgkla, kat pasar ikan ni, ikan ada yg dijual ikut kilo. Tp byk jugak ikan besar2 yg dijual secara lelong. Ala2 cite P.Ramlee yg lelong hamba tu.. Tp kat sini bkn lelong hamba, tp lelong ikan. Tgkla gambar tu org berkerumun kt kawasan lelong ikan. Ikan tu diikat bertangkai2, pastu dilelong satu ikat brp ratus. Harga beratus2, dan biasalah Arab ni keluarga besar, mkn pn blh tahan byk. Jd, dorg beli sekali beli bkn kilo. Tp selonggok terus. Selonggok beratus2 dan kalau dorg beli udang tu, sebesen. Banyak tuh! Harga kadang2 dorg mbeli mcecah seribu riyal/ringgit. Aku lak, beli ciput je.. 2,3 kilo pn dah tak termakan. Tu pn utk stok seminggu.. hee..

No comments: