Tuesday, March 4, 2008

Percutian yg menyeronokkan








Biasanya percutian selalu je dikaitkan dgn masa lapang yg biasanya hnya dtg sekali-sekala. Ianya mjadi cuti krn ada masa sibuk yg kt terikat dgn ssuatu kerja atau tgjwb. Namun, bg aku yg mjadi surirumah spenuh masa, cuti bg aku adlh masa cuti suamiku. Kalau dia ada kuliah, maka aku pun takdelah cuti. Sian jugakla aku ni ek..


Bg orglain, mgkn percutian mrk semua best2, melancong ke sana sini dgn pelbagai aktiviti. Tp bg aku, adakalanya percutian aku hnya di rumah smbil mnonton dgn suami, bermain, dan bgurau senda bsama-sama si keci. Inilah kehidupan aku di sini. Bg kami yg jrg dpt mluangkn masa bsama, maka dpt bsama di rumah juga pcutian yg mnyeronokkn.

Bosan? Itulah yg mgkn org pk, kn? Sbnrnya khdpn aku tidaklah begitu mbosankn. Sb, sesekali aku juga mluangkn masa ke Haram(Masjid Nabi) utk mengisi masa lapang di sana dgn ibadah solat berjemaah, dan bsiar2 di sekitarnya.

Masa tu, musim sejuk br mula. Tp,
kemuncak sejuk yg aku alami, cuma bbrp hari je . Lps tu, cuaca kembali pns. Sejuknya hanya ditahap sederhana. Kami bertiga menaiki kambing (nama gelaran keta sewa) utk ke sana. Jam 9 pg kami keluar menuju ke Masjid Qiblatain. Hajatnya utk membeli beg2 yg akak aku order dr Msia. Malangnya tak byk pnjual yg bniaga di sekeliling masjid ni, sb musim haji baru berakhir. Maka kami terus ke Haram (Masjid Nabi).

Smpi je kt sana, aku yg tgh klaparn ni, trus ajak suami aku beli nasi yg dijual sekitar kwsn luar masjid. Kami berkelah di tmpt rehat yg disediakan (waqaf). Jemaah haji sudah bkurangn. Mrk semua menunggu masa utk pulg ke negara msg2. Kami sempat berbual dgn bbrp psgn yg sudah agak berumur, yg dtg dr Msia. Udara nyaman membuatkan aku rasa bumi barakah n sakinah (tenang) ni, sguh indah.

Lps mkn, kami jalan2 smbil beli brg2. Sehinggalah kdengarn suara azan dr Masjid Nabi bkumandang menandakn wktu Zohor sudah bermula. Maka kami bergegas ke masjid n solat di sana. Suamiku memegang anakku spjg di masjid.

Sesudah solat, kami jalan2 lg smbil mbeli-belah. Kami ke sebuah restoran ala2 KFC, tp namanya Tazaj Dajaj(Ayam Segar). Kat sini ada menu best baru kuar masa tu. Rasa chicken broast kat sini lebih lazat drp KFC yg glamour di Msia. Hidangan di sini tak tkecuali dgn roti Arab yg bulat dan kering. Rasanya sguh enak bila dimakan panas2. Kalaulah di Msia ada jual camni, alangkah bahagianya umat Islam. Sbb product nye dijamin halal dan menguntungkan ekonomi umat Islam. Sbnrnya kt sini ada byk restoran camtu yg namanya macam2. Antaranya, Al-Baik, Al-Waha dan yg aku sebut tadi,,Tazaj. (Lihat gambar di atas)

Sejurus lepas makan, kami solat Asar di masjid dan bersiap2 utk pulang. Walaupun masa yg singkat, aku berasa seronok krn jarg sekali kami dapat kuar bertiga. Cuaca yg tidak menentu dan berangin, tidak sesuai utk membawa anak kecil kuar umah terlalu kerap.

No comments: