Monday, March 31, 2008

Perancangan

Masa jap je blalu. Tup! tup! dah masuk bln April. Tak lama lg aku kene blk Msia. Dijangka bln 8 ni lps saifi(musim panas). Aku kene blk kalau line clear. Kalau tak jd, aku blk la thn dpn. Mgkn bln 2 atau 3 thn dpn. Tp perancangan bt masa ni bln 8 thn ni. Pening jugak kepala aku. Anak aku skrg ni manja sesangat dgn Baba dia. Pantang tgk Baba dia, nk je mintak dukung. Nak suruh bawak gi jalan2. Dgn aku Tasneem ni tak manja. Elok je dia main sorg2. Aku ada pon dia tak kisah sgt. Tp, kalau dgn Baba dia, celik mata terus nk dukung. Kuat menangis lak tu kalau Baba dia ada. Tu yg aku pening sket.

Kalau ikut perancangan, kitorg satu family akan balik Msia bln 8 ni. Masa tu suami aku blm tamat blaja. In sya Allah awal tahun dpn baru abis. So, kalau balik Msia bln 8 ni, bmakna aku dgn Tasneem tpaksa bjauhan. Dlm bln 10 mgkn suami aku dah kene balik Madinah. Dan dijangka 5 bln kami tpaksa bjauhan. huh! Besar gak cabaran bjauhn ni. Tambah2 bila aku kene pikul 100% tggungjawab jaga anak kt Msia nnt.

Hm.. harini rasa letih je. Tasneem br je lepas berak dan mandi. Ni tgh tido sbb tu aku ada masa nk ngadap kom ni. Masak? hm.. kebetulan lauk rendang smlm ada lg, aku mgkn masak lewat sketla harini. Rendang tu import dr Msia. Kelmarin ada jiran umah mertua aku dtg sini bt umrah, jd dia bawa. Rendang ni dia masak kering2 sbb tu tahan lama. Ada suami aku cite. Kat sakan(hostel) ada kwn suami aku ni bawa mcm2 lauk dr Msia. Mak dia masak kering2 semua, pastu smpi je Madinah ni dia masuk dlm freezer. Lauk tu tahan berbulan2 lamanya. So suami aku kata, kawan dia tu save ler duit poket. Jimat wa ckp sama lu.. hehe.. dasat tuh! Nak makan je, kuarkn n panaskn. Tak payah masak2 jimat duit, jimat masa pon ye.

Teringat lak, masa aku kt Msia bjauhan dgn suami. Stp kali dia nk balik Madinah, aku kene bt sambal tumis ikan bilis+tempe+kacang. Sire dgn lada tumis masak manis dan pedas sket. Bt kering2 tahan lama. Suami aku suka makan benda tu. Bila musim haji, aku masak dan kirimkan kat sesapa yg nk ke Mekah. Sbb masa tu musim haji suami aku mmg keje travel dan buat upah haji.

Skrg ni musim panas je kat sini. mgkn bln ni dijangka bil letrik melambung! Sbb hampir spnjg masa buka aircond. Ni blm masuk musim panas sepenuhnya, tp kat luar dah bahang. Suami aku yg cuma berulang alik ke kuliah pn dah mula nk hangus. Sini panas terik, sbb udara kering. Kulit mudah pecah dan merekah. Punye ler pedih, pecah dan merekah sampai ke isi. Kalau sape malas jaga kaki, tak pakai stokin, tak pakai kasut, byk bjalan, alamatnya kaki dia blh hancus ler. Tak sampai 2 hari, kaki dah jalan terhencut2.

Aku ni ingt nk gi ziarah tempat2 bsejarah kat sini. Ntah bile lah agaknye. Sbb cuaca panas, aku sian kat Tasneem. Risau kalau demam lak. Sini kalau musim panas org cuma kuar time malam je, shopping ke.. makan angin ke.. siang lak waktu tido. Cuaca panas udara pn berdebu. Kdg2 pasang aircond pn blh bawak masuk debu ke dalam umah. Tu yg malas tu. Aircond umah aku jenis second hand je. 2 biji cuma seribu. Kalau yg canggih tu,, tak yah ckp ar. Siap ada remote nk panas sejuk, tekan aje.

Okla, aku takde idea nk menulis. Nanti la ada peluang aku tulis best2.. bye..

No comments: