Wednesday, March 5, 2008

Haiber Banda (Hyper Panda)




Gambar ni diambil masa aku kt Hyper Panda, Madinah. Kat sini aku shopping brg2 kperluan umah smbil intai2 hrga brg2 yg sdg meletup! Biasanya kt sini, ada je brg yg dipromosi dgn harga yg murah luar biasa. Tak kira, pakaian, mknn, minumn, n semua jenis brg. Aku smpt tgkp gmbr kt luar Panda ni je. Sbb ms tu aku x sgka lak nk bt blog n masukkn picture dlm ni. hehe.. aku tunjuk ni pn sbb nk bgtau bhw kt sini pn ada hyper market mcm kt Msia. Pastu nk tunjuk gambar aku yg serba hitam tu.. hihi.. Kalau nk tau, kt sini smua pompuan wajib menutup aurat sepenuhnya mcm aku pkai. Serba hitam n pakai purdah/niqab.

Kalau kt Msia aku pkai camni.. mesti semua bijik mata yg nmpk aku, akn tgk seakan2 tgk hantu purdah, kot. Tak pn mesti ada yg pk aku ni ahli jemaah Al-Arqam ke.. org pondok ke.. ye tak? Kat sini sbnrnya semua wanita yg dah baligh kene pakai cmni. Aku pn mmg selesa pkai camni kt sini. Sbb klu aku pkai mcm kt Msia, org sini lak mgkn pk aku ni kurg siuman atau pandang aku mcm tgk hantu raya. Mau bulat bijik mata semua! Ibarat unta masuk supermarket.. Kalau org Msia tgk aku pkai camni, mesti dorg respek abis kat aku. Tp sbnrnya, kt sini mmg wajib pakai camni bila kuar umh. Ni aku nk cite sket.. Ada sekali tu aku gi Masjid Nabi. Masa tu musim haji dah nak abis. Kebetulan masa aku kuar masjid, terjumpa makcik2 dr Msia. Mrk kuar serentak dgn aku dr masjid. Mrk berpakaian kain sembahyang dgn telekung je mcm kat Msia. manakala aku lak, pakai style Arab.. smbhyg tak de telekung2 ni.. pakai jubah serba hitam je. Tiba2, suami aku tegur mrk, bg salam n berbual. Manakala makcik2 tu bila nampak je aku, mrk semua dtg salam kt aku. Mmg aku pn nk salam mrk. Tp, tiba2 ada lak sorg makcik ni.. dia salam aku siap cium tgn aku!! Tak sempat aku tarik tgn ni, dia dah cium tgn aku. Padahal dia lebih tua dr aku. Aku tfikir jugakla. Last2 aku rasa, mgkn dia respek aku n tgk aku ni mcm org baik2.. sb aku pakai serba tutup hitam. Takkan lak dia pk aku lebih tua dr dia lak, sbb masa tu suami aku kn ada sebelah aku sambil dukung bby aku yg masih kecik.

No comments: